La Llibertat de ser un mateix

Sempre m'he considerat una persona humil i una perpètua aprenent del que m'ha volgut ensenyar la vida. Per als humans, com per a la resta d'espècies del planeta, viure sempre ha estat un exercici complicat i moltes vegades arriscat, perquè mai sabem què ens espera al moment següent. Però el fet de compartir la vida amb d'altres ésers que es troben en la nostra mateixa situació, ens permet consolar-nos els uns als altres i confiar-nos una mica per tal de treure'ns de sobre la por a viure, la por a ser lliures.

Des de ben jove vaig aprendre que la llibertat de ser un mateix és un objectiu que té un preu molt més alt del que ens pensem, perquè implica aprendre a dir que NO moltes vegades, implica dir el que pensem a la gent que estimem i ens estima i no sempre estarà preparada per acceptar les nostres diferències. Però la nostra llibertat passa per deixar clar el nostre posicionament. Podem respectar el que pensen els altres, però esperem que ells també siguin capaços de respectar el que pensem nosaltres.

De vegades aquestes diferències generen conflictes entre pares i fills, entre germans, entre veïns i la convivència es torna una mica més complicada del que ja ho era en condicions normals.

Val a dir que també sempre he tingut molt clar que el meu espai de llibertat s'acaba allà on comencen els espais de llibertat dels altres. Potser per això mai no m'han agradat els enfrontaments inútils, les discussions que degeneren en insults del tot innecessaris i, quan he entès que el diàleg seria del tot impossible, he preferit deixar d'intentar que els altres entenguessin les meves postures, perquè he determinat que seria com picar ferro fred i un malbaratament d'energia sense cap ni peus. Diuen que una retirada a temps de vegades és una victòria i que no hi millor menyspreu que no fer estima.

Potser per aquesta mania meva de no entrar en conflictes i de no perdre el temps en causes impossibles, vaig descobrir en els llibres el meu espai idoni per sentir-me lliure. Llibres que em transportaven a d'altres realitats possibles, pàgines i pàgines que m'han permés aprendre tot el que sé i posar en dubte tot el que creia que sabia. Perquè, quant més llegim, més dubtem del que sabem. Potser per això diuen que els veritables savis són les persones més humils, aquelles que mai presumiran del que han estudiat ni del que han aconseguit, sinó que tota la seva vida es consideraran aprenents i mantindran intacta la capacitat de sorprendre's de tot allò que la vida encara els pot oferir.


Un dels primers autors que em va captivar de valent va ser en Hermann Hesse amb la seva novel.la Siddartha. Llegir aquelles pàgines amb només 18 anys i coincidint en un moment personal delicat, em va permetre prendre les primeres decisions importants de la meva vida. Sempre he explicat que aquell llibre em va canviar la vida, perquè em va obrir els ulls, em va ensenyar que no hem de seguir cap mestre ni cap il.luminat, sinó ser valents i acceptar la nostra pròpia manera d'entendre i de sentir la vida perquè, equivocada o no, serà la única que ens servirà per guiar-nos pel món.

Tendim a evitar i penalitzar les errades i no entenem que, moltes vegades, ens resulten més útils que no pas els encerts. Perquè, mentre de les errades aprenem de primera mà el que no hem de tornar a fer i a esforçar-nos més en els nostres propòsits, dels encerts només aprenem a creure'ns que som millors del que realment som i a confiar-nos massa.

Molt sovint, quan estem amb nens petits o amb adolescents, cometem el vici de preguntar-los què voldran ser de grans. La resposta més encertada que podrien donar-nos hauria de ser: "Seré jo mateix"

No explicaré l'argument de Siddartha aquí, perquè considero que els llibres no s'han d'explicar. S'han de llegir. Els hem de fer nostres i així, cada lectura serà única i els sentiments que ens desperti sempre seran molt personals.

Una de les frases que podem trobar entre les seves pàgines dona una idea molt clara del sentit d'aquesta novel.la:






Siddartha és un dels llibres que m'emportaria a una illa deserta.


Estrella Pisa

Comentaris

  1. Creo que esa forma de pensar, que el único guía somos nosotros mismos, quizás ha sido mía aunque no la viera. Siempre me ha costado mantener la amistad, porque veía que la gente fingía mucho, seguía el rollo a los demás para mantenerse dentro del grupo a toda costa. Y nunca he concebido tener que ser diferente a como soy realmente, para poder mantener a la gente a mi lado. Quizás como dices sea la forma equivocada, pero al menos no me miento a mí misma.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Te felicito de corazón por ser tú misma, por no disfrazarte de nadie más para agradar ni convencer a nadie. Yo tampoco concibo otra forma de conducirme por la vida. Todos tenemos derecho a vivir nuestras propias experiencias y a cometer nuestros propios errores y aciertos. Sólo cuando los experimentamos de primera mano, somos capaces de asimilar nuevos conocimientos y de seguir creciendo como personas.

      Un fuerte abrazo.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars

Intimitats de Parelles

La Salpêtrière de Charcot

El Dret a Aprendre

Els Capricis del Destí