La Salpêtrière de Charcot
Sempre he tingut més por d’acabar
a un psiquiàtric que d’anar a la presó. Potser perquè vaig créixer veient com
patia el meu pare, diagnosticat al 1972 d'un trastorn maníac depressiu (el que
ara s’anomena trastorn bipolar). I el que més em dol és haver d’admetre que,
durant uns anys, jo mateixa vaig creure´m que el meu pare era un boig. Fins que
als 12 anys vaig entendre que potser ell era la persona més sensata de tota la
meva família i em vaig dedicar a escoltar-lo i a permetre que m’escoltés. Avui
en dia, el record d’aquelles tardes conversant amb ell i escoltant música
clàssica a la ràdio són un tresor impagable, per molt que la resta de la meva
família m’advertís que no l’escoltés tant perquè em podia tornar tan boja com
ho estava ell.
Una de les funcions que compleix
l’educació és la preparació dels nens per a una vida adulta independent i
satisfactòria. Progenitors, tutors i mestres treballen en equip per tal
d’aconseguir que aquests nens aprenguin a distingir el que està bé del que està
malament, el que poden fer i el que no. Però, moltes vegades, la línia que
separa els dos extrems és tan poc clara que costa molt no acabar incomplint
alguna d’aquestes normes i acabar pagant les conseqüències.
De nens sempre ens han intimidat
amb els càstigs, que podien implicar veure’ns privats d’algun privilegi o
obligar-nos a fer tasques absurdes com copiar una lliçó d’un llibre de text
determinat número de vegades. D’adults ens intimiden amb les multes o la presó.
Però hi ha formes d’amenaçar la nostra vida diària encara més cruentes i la
pitjor de totes potser és la de començar a ignorar-nos perquè no som allò que
els altres esperaven que fóssim.
Tant per a un nen com per a un
adult, el fet de que les persones que més estima, de cop i volta, li facin el
buit i deixin de donar credibilitat a tot el que diu o el que fa, sempre és una
experiència aterridora. Ningú pot arribar a sentir-se més sol que la persona
que se n’adona que ja ningú no vol escoltar-la perquè tots la consideren boja.
Malauradament, tot i trobar-nos
al segle XXI, la nostra societat continua sent molt injusta i insolidària amb
les persones que pateixen algun tipus de trastorn mental. Malgrat les campanyes
que es fan contínuament als mitjans de comunicació i la molta bona feina que
s’està fent des de diferents entitats i associacions, encara hi ha massa gent
amb prejudicis absurds que dificulten l’eliminació de les barreres que encara
existeixen.
Si ara és difícil conviure amb un
trastorn mental, com no ho hauria de ser a finals del segle XIX, en plena època
victoriana?
Victoria Mas es va fer la mateixa
pregunta i va intentar desenvolupar la resposta escrivint El baile de las
locas, la seva primera novel.la. Una novel.la que a França ha resultat un èxit
i que ens descobreix com era l’hospital de la Salpêtrière, una de les
institucions més famoses de la història de la neurologia.
Allà van treballar uns quants
anys Charcot i Babinski. El primer va ser professor de Freud. Amb ell va començar
la seva incursió a l’estudi de la hipnosis i de la histèria.
Aquells metges barrejaven ciència
amb espectacle, obrint al públic masculí del París de finals del segle XIX les
sessions d’hipnosis amb les seves pacients, curiosament totes dones. I un cop
l’any, al mes de març, celebraven l’anomenat Ball de la Mitja Quaresma o Ball
de les boges, on convidaven a la flor i nata masculina de París a ballar amb
les pacients i a traspassar línies vermelles amb elles en algunes ocasions.
En
el recinto de la Salpêtrière, la gente pasea, se encuentra, se desplaza a pie o
a caballo; las calles y los paseos tienen nombre; los patios están llenos de
flores. En aquella ciudad en miniatura reina tal tranquilidad que casi dan
ganas de instalarse en una de las habitaciones de uno de los pabellones y
convertirla en un nido tranquilo. Ante un decorado tan bucólico, ¿cómo puede
ser que desde el siglo XVII, la Salpêtrière haya sido el escenario de tanto
sufrimiento? Eugénie no ignora la historia del lugar. Para una parisina no
existe peor destino que el sudeste de la capital.
La
selección empezó en cuanto se puso la última piedra del edificio: las pobres,
las mendigas, las vagabundas, las mujeres sin hogar, por orden del rey, ellas
fueron las primeras elegidas. Luego les llegó el turno a las depravadas, las
prostitutas, las mujeres de mala vida y demás “perdularias”, que fueron
trasladadas en grupo a bordo de carretas, expuestas a la mirada inmisericorde
del populacho y condenadas de antemano por la opinión pública. A continuación,
les tocó, inevitablemente, a las locas, las seniles y las violentas, las
paranoicas y las retrasadas, las mentirosas patológicas y las
conspiracionistas, ya fueran viejas o muchachas. Rápidamente, los edificios se
llenaron de gritos y suciedad, de cadenas y cerrojos de doble vuelta. Mitad
manicomio, mitad prisión, la Salpêtrière acogía todo aquello que París no sabía
manejar: los enfermos y las mujeres.
En
el siglo XVIII, por ética o por falta de espacio, tan sólo se admitían mujeres
afectadas por trastornos neurológicos. Se baldearon los lugares insalubres, se
retiraron los grilletes de los pies a las reclusas y se descongestionaron las
celdas demasiado llenas. No se contaba con la toma de la Bastilla, las
decapitaciones y la inestabilidad feroz que sufrió el país durante varios años.
En septiembre de 1792, los sansculottes exigieron
la libertad de las prisioneras de la Salpêtrière. La Guardia Nacional obedeció,
y las mujeres, impacientes por escapar, acabaron violadas y ejecutadas a
hachazos, porrazos y mazazos en plena calle. En resumidas cuentas, libres o
encerradas, las mujeres no estaban seguras en ningún sitio. Como siempre, eran
las primeras afectadas por las decisiones que se tomaban sin contar con ellas.
El
cambio de siglo permitió vislumbrar un rayo de esperanza: médicos un poco más
escrupolosos pasaron a encargarse de aquellas a quienes seguían llamando “las
locas”. Se produjeron avances clínicos, y la Salpêtrière se transformó en un centro de tratamiento e
investigación neurológicos. Una categoría totalmente nueva de pacientes empezó
a recibir atención en diversas unidades del complejo: se las denominaba
“histéricas”, “epilépticas”, “melancólicas”, “maníacas” o “dementes”. Las
cadenas y los andrajos dieron paso a la experimentación con sus cuerpos
enfermos: los compresores ováricos conseguían calmar los ataques de histèria;
la introducción de un hierro caliente en la vagina y el útero reducía los
síntomas clínicos; los psicotrópicos- nitrito de amilo, éter o cloroformo-
pacificaban los nervios de las más jóvenes; la aplicación de diversos metales-
zinc e imanes- sobre los miembros paralizados tenía efectos benéficos
demostrables. Y, con la llegada de Charcot a mediados de siglo, la práctica de
la hipnosis se convirtió en la nueva tendencia médica. Las lecciones públicas
de los viernes robaban el protagonismo a las comedias de bulevar: las enfermas
eran las nuevas actrices de París y los nombres de “Augustine”y “Blanche
Wittman” se mencionaban como una curiosidad entre burlona y lasciva. De repente
las locas podían despertar el deseo. Su atractivo era paradójico: provocaban
temor y avivaban fantasías, provocaban repulsión y concupiscencia. Cuando, al
ser sometida a hipnosis, una paciente sufría un ataque de histeria ante un anfiteatro
mudo, a veces daba la sensación de que se estaba presenciando no tanto una
disfunción nerviosa como una danza erótica desesperada. Las locas ya no
asustaban, fascinaban. Y de ese interés había nacido, hacía unos años, su
baile, el baile de Media Cuaresma, el acontecimiento anual de la capital,
durante el cual todos aquellos que tenían la suerte de disponer de una
invitación cruzaban la verja de un sitio normalmente reservado a las enfermas
mentales. Por una noche, una perqueña parte de París se acercaba por fin a
ellas, que lo esperaban todo de ese baile de disfraces: una mirada, una
sonrisa, una caricia, un cumplido, una promesa, una ayuda, la libertad. Y,
mientras ellas esperaban, los ojos de los desconocidos se posaban en aquellos
animales curiosos, en aquellas mujeres disfuncionales, en aquellos cuerpos
lisiados de los que se hablaba durante semanas después de haberlos visto de
cerca.
Las
mujeres de la Salpêtrière ya no eran apestadas cuya existencia se intentaba ocultar,
sino objetos de diversión que se exponían a plena luz sin el menor reparo.
Fragment
d’El baile de las locas, de Victoria Mas- 2021 – Editorial Salamandra
Si, per a un home, patir un
problema mental li pot desgavellar la vida, a una dona li pot suposar perdre-ho
absolutament tot, començant per la seva família. Moltes dones que han acabat
confinades bona part de les seves vides a institucions com la Salpêtrière de
París o la López Ibor de Madrid, en realitat mai no han patit cap trastorn
mental real. Senzillament han acabat allà per atrevir-se a rebel·lar-se contra
l’autoritat inflexible d’un pare o d’un marit o perquè han volgut lluitar per
tenir un destí més semblant al dels seus germans homes que al de la pobre mare
submisa. Que et facin passar per boja quan tu saps que no ets, ha de ser
l’experiència més terrorífica que pot viure una dona. Res del que diguis tindrà
sentit a les oïdes de ningú i res del que intentis fer et podrà lliurar dels
murs d’aquesta presó on han aconseguit aïllar-te del món que t’han pres.
Sobta com, en temps de Charcot i
de Freud, quasi tots els patiments de les dones s’intentaven explicar per la
histèria i aquesta s’originava per la repressió sexual. Veien a les dones com
éssers reproductius i prou. No les tenien en compte per res més ni es dignaven
a reconèixer els seus mèrits acadèmics ni professionals. Cent cinquanta anys
després, continua havent-hi persones que defineixen a les dones com histèriques
quan les seves respostes o comportaments s’escapen del que es considera
“normal” i, el més trist de tot, és que moltes d’aquestes veus que podríem
titllar de retrògrades, són de dones.
El baile de las locas és una
novel.la rigorosa amb la història i molt dura per les experiències que han de
suportar els personatges que la protagonitzen. Una història que m’ha recordat
per què un dia vaig decidir estudiar psicologia i mai me n’he penedit en
absolut. La ment humana sempre m’ha resultat el territori més fascinant per
explorar.
Estrella Pisa.
He vist la película i clarament es una inspiració i una manera de veure lo privilegiats que som avui dia en que malalties com la depresió o l'enfat siguin una mica millor vistos que anys enrere. Tot i que encara hi ha l'indecició de la societat que no sap entendre el dolor i que prefereix no saber res dels problemes dels nostres veïns. La gent se sent incomoda amb el dolor d'un altre persona. Es per això que moltes vegades es prefereix , encara avui, tratar de boixos. Potser, amb menys criminalitat. Però clarament, amb rebuig.
ResponEliminaGracies per aquesta estona. Jo vull aquest llibre sigui com sigui.
Bona entrada molt completa. De debò.
Moltes gràcies, Keren.
ResponEliminaJo no he vist la pel.lícula, però la novel.la m'ha agradat molt.
Mai he acabat d'entendre per què podem acceptar les malalties físiques, però ens costa tant admetre que el nostre cervell també pot perdre la salut. Si mai se'ns acudiria qüestionar la credibilitat dels missatges que ens envia una persona malalta de càncer, o de diabetes, o del cor, perquè gosem posar en dubte la credibilitat d'algú de qui sabem que té un diagnòstic de depressió, d'esquizofrènia o d'un trastorn obsessiu-compulsiu? Patir una malaltia no ens converteix necessàriament en malalts, per mot greu que sigui el nostre quadre clínic. Mai hauríem de permetre que ningú deixi de tractar-nos amb el respecte que mereix la persona que continuem sent, al marge de la malaltia.
I el que ja no té nom és la forma com, en el temps en que transcorre la novel.la, pares i marits es desfeien de les seves filles i de les seves dones, només perquè no les sabien entendre. Potser perquè, en el fons, les veien com rivals que, en algun moment, els podrien arribar a deixar en ridícul. S'ha de ser molt covard i molt infrahumà per girar-li l'esquena a qui més estimes només perquè ets incapaç de suportar que pensi d'una forma diferent de la teva ni que cregui en altres realitats que tu et negues a explorar perquè tens por d'haver d'acabar donant-li la raó.
D'aquest tipus d'injustícies, les dones en sabem molt, perquè les hem patides en totes les èpoques històriques. Al segle XXI també. Només hem de fixar-nos en el que estan patint les dones afganeses sotmeses a la tirania dels talibans o en les pobres dones que acaben convertides en mercaderia sexual a mans de les màfies en les que cauen mentre persegueixen somnis de prosperitat.
Una abraçada enorme, Keren.
Tal cual, Estrella. Es molt fort. Ara m'he adonat que he fet una de entre algunes mes, en català. Però m'ha quedat com un català antic jajajaja Si has llegit el llibre aleshores crec que hauràs investigat sobre aquest doctor, el Charcot que tenia una reputació questionable. Es pregunten que va fer mentre ell era al reinat de la psiquiatria. Jo m'he quedat de pedra. vaig veure un document a l'internet i es que, les practiques que es feien antany, no es que siguin pitjors enrere que ara, perque ara correm el risc del fals diagnotic tot i tenir mes eines. Un mal diagnóstic també pot arruinar la vida del pacient a més a més, la idea de dir-l'hi a algú, un diagnóstic fa cargar-se a l'usuari o persona que la pateix, potser mes be perque, fa que que ens centrem només en la malaltia i no en la persona. HABRÍA QUE DIR-NOS SOCIALMENT QUE UNA MALALTIA ES UNA PART DEL PACIENT I NO TOT CENCER I UNIC EN LA PERSONA. ALESHORES CREC QUE POT PERJUDICAR EN LA VIDA COTIDIANA DE LA PERSONA. Paso un altre vegada a recordar perque la pelicula no ens eseventa del tot d'en Charcot i la seva forma de tractar. no vull desvelar res però val la pena. Estic amb moltes ganes de llegir el llibre. Graciès. Es una bona manera de reflexionar.
EliminaComparteixo el que dius, Keren.
EliminaCap malaltia hauria d'acabar substituint la persona que la pateix, ja sigui física o psíquica. Una cosa és patir una malaltia i una altra ben diferent, que et facin sentir un malalt.
Moltes gràcies pel teu generós comentari. Una forta abraçada.