El darrer dia de la guerra
Quan pensem en l’Edat Mitjana és gairebé inevitable que ens l’imaginem com una època fosca i perillosa on la vida humana semblava valer ben poca cosa. Autors com Ken Follet amb Els pilars de la Terra o Ildefons Falcones amb L’Esglèsia del mar, dues novel.les que han arribat a les pantalles de televisió convertides en sèries exitoses, ens han permès fer-nos una idea més aproximada de com era la vida en aquells segles liderats per nobles inmorals, cavallers sense escrúpols i homes d’església corruptes.
Sempre n’hi havia qui amassava fortunes a costa de la feina
extenuant dels altres i a la molta sang que es vessava en enfrontaments sense
sentit per conquerir un pam més de terra o per no acceptar una negativa de cap
altre home o dona. Van ser temps molt difícils per a les persones que van tenir
que habitar-los. Ningú no es podia considera lliure per molt suculenta que fos
la seva fortuna. Els pobres o serfs, perquè naixien i morien fent la santa
voluntat dels seus senyors. I els senyors perquè sovint tenien el seu destí
marcat des del bressol. Matrimonis de conveniència, vides decidides pels pares
en funció de si es tractava del primogènit o dels següents fills i de si es
naixia home o dona. Per les dones encara es complicava tot molt més. Només
tenien dues opcions: o casar-se sent encara nenes amb senyors que moltes
vegades haurien pogut ser els seus pares o enclaustrar-se de per vida en un
convent.
L’amor, el respecte o l’empatia
difícilment tenien cabuda en aquelles vides enfocades de ple a conquerir més
poder i assegurar-se una bona descendència que pogués heretar-lo.
En aquest escenari situa l’escriptora
Ana María García Saenz de Urturi la seva darrera novel.la, Aquitània, amb la
que ha guanyat el Premi Planeta al 2020.
Podríem pensar en la Leonor com
en una pobre nena indefensa a qui obliguen a casar-se contra la seva voluntat,
però el personatge que crea l’Ana María no té res d’innocent ni es deixa
manipular per ningú. Més aviat és ella qui sembla tenir-ho tot sota control i
qui acaba aconseguint dels altres allò que vol.
Esta
es la historia de mis dos familias. Los terribles duques de Aquitania y los
infames Capetos, monarcas de Francia, y de cómo nos odiamos y cruzados nuestras
vidas una y otra vez hasta destrozarnos mutuamente durante aquel turbulento
siglo XII, la centúria en que Occidente cambió para siempre.
Dos
adolescentes, Luy, rey de Francia, y yo, duquessa de Aquitania, trazamos con
furiosos tiralínies las fronteres de lo que más tarde sería Europa entre
traiciones, asedios, sangre y semen.
Fui
una asesina precoz, con ocho años me bastaron dos letras: oc – “sí”, en mi llengua
occitana- para acabar con la vida de mis torturadores. Aunque también debería
añadir que soy hija del incesto y culpable de amar a mi tío paterno, Raimond de
Poitiers y de casarme con mi primo Luy.
El
poder era nuestro, nuestros los castillos y vasallos, nuestra toda la riqueza
de lo que más tarde se llamaría Europa. Nuestras fueron la isla de Francia,
Aquitania, la Gascuña y Poitiers.
Soy
Leonor de Aquitania, tengo trece años. Demonios disfrazados de mensajeros
afirman que mi padre acaba de morir en circunstancias insòlites durante su
peregrinaje a Compostela... y no hay precedentes en los libros de historia ante
lo que me dispongo a hacer.
Fragment d’Aquitania, d’Ana María García
Saenz de Urturi. Premi Planeta 2020
Així comença Aquitania, una
novel.la que l’autora havia presentat al premi amb el títol d’El último día de
la guerra.
He llegit tota la seva obra
anterior, que es composa d’aquestes novel.les: La vieja familia, La saga de los
longevos, Viaje a Tahití, El silencio de la Ciudad blanca, Los ritos del agua y
Los señores del tiempo. No sabria decidir quina de les set novel.les m’ha
agradat més, perquè amb totes he gaudit de trames molt entretingudes i molt ben
ideades, de coneixements sobre diferents formes de matar en altres èpoques
històriques que m’han sorprès i de dades arqueològiques de diferents indrets
per on transcorren les seves trames que m’han fascinat.
Aquitania té molta de la intriga
de les novel.les anteriors de la seva autora, però a la vegada, és una història
completament diferent i amb personatges molt potents. Crec que aquest any el
jurat del Premi Planeta l’ha encertat de ple amb el seu veredicte.
Un dels membres d’aquest jurat,
Juan Eslava Galán, opina això de l’obra guanyadora: “Si una novela es una
construcción como una Iglesia, a la autora le ha salido una catedral.
Fantástica, perfectamente estructurada, un tapiz medieval. Es la novela que a
mí me hubiese gustado escribir.” No hi podria estar més d’acord.
Estrella Pisa
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada