Quan la persona no es deixa envair pel personatge
Al món de l'espectacle és molt habitual que alguns artistes s'arribin a creure per sobre del bé i del mal i es condueixin per la vida com aspirants a déus intocables que acaben, moltes vegades, resultant intolerables per a moltes de les persones que han de suportar els seus canvis d'humor, les seves manies, els seus capritxos o la seva tirania.
Néixer dotat per alguna de les moltes variants que pot arribar a adoptar l'art és un privilegi que et pot arribar a obrir portes que sempre estaran tancades per a la immensa majoria de la gent. Però aquesta condició particular que et facilita tant la vida, mai no hauria de ser l'excusa per menysprear a la resta.
Ens passa sovint que tendim a creure que, perquè un artista sigui molt bo com a cantant, o com a pintor, o com a ballarí, també ho haurà de ser a nivell personal. Però, quantes vegades no ens ha passat, també, que quan hem tingut l'oportunitat de conèixer a aquells artistes que tant hem admirat, ens ha decebut trobar-nos davant de persones que no han sabut desconnectar del personatge que s'han creat per interactuar amb el seu públic?
Molts artistes han arribat a l'extrem de permetre que els seus personatges acabin devorant les seves persones. L'èxit és una droga tant potent que sovint acaba esclavitzant a qui el pateix, embolicant-lo en un cercle viciós del que cada cop es fa més complicat deslliurar-se.
- El Maravillas m’entrebanca el futur pel qual
treballo. Vull tenir arrels però no dependències i, en aquests moments de la
meva vida, fer viure el Maravillas només representaria això. Una dependència
feixuga.
***
- El fet d’obligar-nos a la clandestinitat ens
ajuda a mantenir viva la flama. La meitat dels matrimonis normals que coneixem,
quasi tots amics teus, estan en crisis. Ah, i de l’altra meitat, quasi tors
només s’aguanten pels fills. Però segueixen casats, compromesos, han tingut
criatures, estatus social i , com tu diries, exerceixen un llenguatge d’estima
només de cares enfora. Però de cares endins els pesa, obliga, condiciona...
però ja són incapaços de desnuar els lligams i reprendre un vol més lliure. A
nosaltres, en canvi, tot ens convida a separar-nos. La moral religiosa, la
social, el què diran la gent, fins i tot les lleis. És cert que sovint és dur.
Però no em sap gaire greu, perquè penso que el millor patrimoni que tenim és
que si estem junts és només perquè volem, i que l’amor que ens tenim només pot
perviure a força de la tossuda voluntat de continuar junts.
- Ja ha sortit el jove mediterrani. Doncs mira no
m’ho aplico, però no està malament. T’agrada veure les cares positives dels
desastres.
- Te’n fotràs, però d’alguna manera la
clandestinitat ens obliga a la llibertat. Sona estrany, oi? Diguem que el nostre
amor, perquè està reprimit, és forçosament més lliure, o almenys un acte de
llibertat personal, intima. Ostres, quan ho dic sempre penso que em faig
trampa.
- Home, no t’estrany. Aviam, petit. O sigui que el
fet de ser perseguits i que la gent ens pugui insultar pel carrer o que, fins i
tot per llei, ens fotin a la garjola és una gran sort? El que et deia, els
mediterranis sou així, sempre a punt d’iniciar un ball mentre us eixugueu les
llàgrimes.
- Mira l’africà... Em dones la mà?
- Roger...
- Va, si ve algú jo seré el primer de retirar-la.
- Vinga, aviam quants minuts durem.
- Mentrestant, em deixes explicar-te un secret
molt secret, que no he explicat mai a ningú?
- De veritat? Un secret dels inexpugnables? – va somriure
l’amic.
- Sí, un que no coneix ningú, que no he explicat
mai a ningú, i mai vol dir mai, ni al meu oncle.
En
Maurice se’l mirava amb un deix d’ironia. Intuïa que devia ser important, si no
en Roger no formularia tants preàmbuls.
-
Estic preparat per a la sorpresa.
Mentre
ho deia, notà en els ulls de l’amic una expressió desconeguda.
-
T’has adonat que no t’he parlat mai del meu
pare.
-
Sí, sempre he suposat...
En
Roger no esperà:
-
El meu pare era senegalès.
Fragments d’ El noi del Maravillas d’en
Lluís Llach- Editorial Empúries- 2017
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada