Els set fars del coneixement
Quan
penso en les set meravelles del món antic, el primer que em ve al cap sempre és
el far d’Alexandria. Aquesta obra mítica que es va acabar perdent en la nit
dels temps va ser la primera torre de llum que es va construir entre els anys
285 i 247 abans de Crist a la illa de Far, a l’antic Egipte. A partir de
llavors, les torres de llum que es van edificar al món van ser anomenades fars.
Aquest primer far de la història va ser en el seu moment l’edifici més alt del
món i mantenia una foguera encesa durant tota la nit que es feia molt més gran
gràcies a un mirall metàl.lic que li permetia reflectir la llum a uns cinquanta
kilòmetres, per tal de guiar als navegants pel Mediterrani.
Els
darrers dies he estat llegint La Luz de Alejandría, una novel.la que em va
cridar l’atenció pel títol, però també pels seus autors. L’Alex Rovira i en
Francesc Miralles m’han fet passar bons moments amb altres lectures com La bona
sort o El mètode Ikigai.
Aquest
tipus de lectures no es poden considerar novel.les convencionals, tot i que parteixin
d’una trama i d’uns personatges que hi queden atrapats i ens acaben atrapant a
nosaltres, perquè la seva finalitat no és només entretenir al lector, sinó
també fer-lo pensar quëstionant-se les seves creences, la seva manera de viure
i el sentit que li dona a tot plegat.
Des
de molt jove, sempre m’he considerat una ment inquieta que no ha deixat de
buscar respostes en fonts molt diverses. Per trobar respostes diferents, ens
hem d’atrevir a fer preguntes que no hem gosat fer mai per por a la reacció
dels altres o a la nostra pròpia reacció, perquè no sempre estem preparats per
abraçar altres creences ni tampoc per abandonar les que hem tingut durant tota
la vida. Tots qüestionem la validesa del que ens han ensenyat de petits i
critiquem les rutines ens les que hem quedat atrapats anys després, però no
tothom és capaç d’abandonar aquesta “zona de confort” i sortir a fer recerca d’altres
alternatives. Perquè la incertesa i la por a equivocar-nos ens acaben frenant
massa sovint.
Sovint
he pensat que un món on habiten persones tan diferents que abracen religions i
idees polítiques tan oposades, al menys en aparença, no podia ser obra d’únic
Déu, perquè no tindria sentit. O potser sí, perquè, igual que uns pares crien a
tots els seus fills seguint les mateixes directrius i llavors cada fill surt
diferent, la humanitat podria haver estat creada per un únic Déu amb tantes
interpretacions diferents com criatures neixen al món.
Tot
i considerar-me atea, les diferents religions sempre m’han cridat l’atenció i
vaig acabar llegint sobre moltes d’elles intentant buscar els punts que
poguessin tenir en comú i he de reconèixer que l’exercici em va acabar
sorprenent.
Llegint
La llum d’Alexandria he recordat els anys en que vaig llegir llibres sobre la
mitologia i la filosofia gregues, el budisme, l’hinduisme, l'I Ching o llibre de les mutacions, el Tao, l’Alcorà o
la Torà dels jueus. Noms com Hermes Trimegisto, Lao Tsé, Confuci, Buda, Sòcrates,
Krishnamurti o Jesús de Natzaret han aparegut constantment en les meves
recerques i m’han il.luminat com fars quan navegava perduda i a les fosques per
aigües incertes que no em garantien l’arribada a un bon port. Poden canviar els
noms, la simbologia i els escenaris, però els missatges sempre són els
mateixos.
Unos
discípulos buscaban la iluminación, pero no sabían en qué consistia ni cómo
podía llegarse a ella.
El maestro
les dijo:
-No
puede ser conquistada. No podéis apoderaros de ella.
Pero,
al ver el abatimiento de los discípulos, el maestro añadió:
-No os
aflijáis: tampoco podéis perderla.
Todavía
hoy los discípulos andan buscando lo que ni puede ser perdido ni puede ser
adquirido.
Tradicional Zen.
***
Hermes
nos enseñó que el universo es mental, pero sin duda repudiaria a todos los que
explotan en beneficio propio la ley de la atracción.
Lao
Tsé nos legó ochenta y un poemes para que cada cual reflexione y halle sus
propias respuestas, pero no fundó el taoísmo.
Confucio
daba sabios consejos, pero no hubiera querido estatuas en las calles ni que los
niños chinos memoricen ciegamente mensajes lanzados hace dos mil quinientos
años.
Sócrates
no redactó una sola línea, porque corresponde a cada cual descubrir sus errores
y escribir la propia historia. Seguro que le hubiera repugnado aparecer, sin su
permiso, en los libros de filosofia.
Jesús inspiró
a hombres y mujeres, les instruyó en la libertad y en la gramàtica del amor,
pero no ordenó sacerdotes, enclaustró monjas ni erigió Iglesia alguna.
Hemos traicionado
el mensaje y la intención de todos estos faros espirituales, que nos mostraron
un camino que debe recorrer cada uno, sin guías ni itinerarios prefijados.
Decía el
pensador Jiddu Krishnamurti que mientras haya mediador no habrá mediación.
Nadie puede erigirse en intérprete de una luz que anida dentro de cada uno de
nosotros. Dios habla a todos los hombres o a ninguno.
***
¿Para
qué ser budistas si podemos ser Buda? ¿Para qué ser cristianos si podemos ser
Cristo? Precisamente eso es lo que entiendo que los grandes avatares de la humanidad
vinieron a revelar.
Terminaré
con estas palabras de Buda que resumen el secreto último de Alejandría: “Sé una
luz para ti mismo”. Y que la unión de luz de todos los seres humanos ilumine el
destino de la humanidad.
Fragments
de La luz de Alejandría, d’Alex Rovira i Francesc Miralles- Random House
Mondadori - 2012.
Sempre
m’ha resultat molt revelador el fet que homes i dones de cultures tan
distanciades a l’espai i al temps coincideixin en pensaments i conclusions tan
similars i que tot aquest llegat de procedència tan diversa hagi acabat formant
part de l’ideari col.lectiu dels humans. És del tot indiferent la cara que li
posem al Déu en qui necessitem creure o deixar de creure. El que compta és el
que hem aprés de nosaltres mateixos i dels altres i mantenir encesa aquesta
llum d’esperança per tal que sempre ens permeti tirar endavant i arribar sans i
estalvis al port on se’ns esperi.
Estrella
Pisa
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada