El mite de la realitat
L’Antiga Grècia va ser el bressol de les
idees i no podem parlar d’idees ni de grecs sense que ens vingui al cap el nom
de Plató, tot i que el veritable nom
d’aquest filòsof era Aristocles.
Nascut al 428 a. C. va aconseguir convertir-se amb els seus Diàlegs en una espècie de guia per a
tots aquells que han anteposat les idees a les aparents veritats.
Un
del seus Diàlegs més rellevants va ser La República, obra que comprèn deu
llibres que tracten diferents temes, com la justícia, la vida a la ciutat o les
classes socials. El setè d’aquests llibres parla de la importància que té
l’educació del rei-filòsof i en ell podem trobar el mite de la caverna.
Aquest
mite és un clàssic a les aules de filosofia. Què és més real: allò que un creu
o allò que un veu o creu veure?
Fins a quin punt una idea
pot esdevenir més real que un fet?
Més
de dos mil.lenis després de que Plató
instruís als seus deixebles a la seva Acadèmia
d’Atenes, moltes persones continuen fent-se les mateixes preguntes i es
continuen escrivint obres on la caverna i les idees continuen sent
protagonistes destacables de les seves trames.
Una
d’aquestes obres és la novel.la La
caverna de les idees, de l’escriptor i també psiquiatra José Carlos Somoza. Publicada al 2000,
narra dues històries paral.leles. La primera situada a l’Antiga Grècia, en
temps de Plató, on un dels alumnes de la seva Acadèmia apareix mort als peus del
mont Licabet, suposadament per un atac dels llops. L’altra història transcorre
en l’actualitat, mentre un home intenta traduir el manuscrit que conté la
primera història i acaba adonant-se de que ell també en forma part de la seva
trama.
- Es cierto que Apolo me ha permitido, en
ocasiones, deducir lo que puede ser el futuro, y, de hecho, tengo la impresión
de que hombres y mujeres terminarán ejerciendo los mismos oficios, tal como sugieres
en tus Diálogos. En cambio, no creo que lleguen a existir gobiernos
maravillosos ni gobernantes “dorados” que trabajen en pro de la Ciudad...
-¿Por qué?- preguntó Platón con sincera
curiosidad-. En estos tiempos es difícil que tales gobiernos existan, es
cierto. Pero, en un lejano porvenir, cuando pasen cientos o miles de años...,
¿por qué no?
-Porque el hombre no ha cambiado ni
cambiará nunca, Platón- replicó Filotexto-. Por mucho que nos duela
reconocerlo, el ser humano no se deja guiar por Ideas invisibles y perfectas,
ni siquiera por razonamientos lógicos, sino por impulsos, por deseos
irracionales...
***
-Platón afirmaba que las ideas existen
con independencia de nuestros pensamientos. Decía que eran entes reales,
incluso mucho más reales que los seres y los objetos.
No pareció hallarse muy complacido con
mi resumen de la obra platónica, pero su pequeña y regordeta cabeza se movió en
un gesto de asentimiento.
-Sí...-titubeó-. Montalo creía que, si
un texto eidético cualquiera evoca en todos los lectores la misma idea oculta,
esto es, si todos somos capaces de hallar la misma clave final, eso probaría
que las ideas poseen existencia propia.
***
-Bella escultura es ésa en la que
trabajas, Menecmo. ¿A quién representa?
Por un momento, creyó que no obtendría
respuesta. Pero entonces advirtió que Menecmo sonreía, y aquello bastó para
inquietarlo.
-Se llama El traductor. El hombre que pretende descifrar el misterio de un
texto escrito en otro lenguaje sin percibir que las palabras sólo conducen a
nuevas palabras, y los pensamientos a nuevos pensamientos, pero la Verdad
permanece inalcanzable. ¿No es un buen símil de lo que hacemos todos?
***
-La caverna de las ideas es el resultado
de la apuesta entre Filotexto y Platón. A Filotexto la empresa le parecía muy
difícil: ¿cómo crear una obra que
incluyera los cinco elementos platónicos de sabiduría?... Los dos primeros eran
sencillos, si recuerdas: el nombre es el nombre de las cosas, simplemente, y la
definición, las frases que decimos acerca de ellas. Ambos elementos figuran en
un texto normal. Pero el tercero, las imágenes, ya representaba un problema:
¿cómo crear imágenes que no fueran simples definiciones, formas de seres y
cosas más allà de las palabras escritas? Entonces, Filotexto inventó la
eidesis...
-¿Qué?- lo interrumpo, incrédulo-. ¿”Inventó”?
Montalo asiente con gravedad.
-La eidesis es una invención de
Filotexto: gracias a ella, las imágenes alcanzaban soltura, independencia... no
se vinculaban a lo que estaba escrito, sino a la fantasía del lector... ¡Un
capítulo, por ejemplo, podía contener la figura de un león, o de una muchacha
con un lirio!...
Sonrio ante la ridiculez que estoy
oyendo.
-Sabes tan bien como yo- replico- que la
eidesis es una técnica literaria empleada por algunos autores griegos.
-¡No!- me interrumpe Montalo,
impaciente-. ¡Es una simple invención exclusiva de esta obra! ¡Déjame seguir y
lo entenderás todo!... El tercer elemento, pues, quedaba resuelto... Pero aún
faltaban los más difíciles... ¿Cómo lograr el cuarto, que era la discusión intelectual?
Evidentemente, se necesitaba una voz fuera del texto, una voz que discutiese lo
que el lector iba leyendo... un personaje que contemplara desde la distancia
los sucesos de la trama... Este personaje no podía estar solo, ya que el
elemento exigía cierto grado de diálogo... De modo que se hacía imprescindible
la existencia de, al menos, dos caracteres fuera de la obra.. Pero ¿quiénes
serían éstos, y con qué excusa se presentarían al lector?...
Fragments de La caverna de las ideas- José Carlos Somoza- Editorial Alfaguara- 2000
Havia llegit aquesta novel.la feia vint
anys, al poc temps de publicar-se per primera vegada. En aquell moment m’havia
impactat perquè no se semblava en res a cap altra de les novel.les que havia
llegit fins llavors. Normalment, els autors de novel.la utilitzen el recurs de
les notes per aclarir detalls del contingut dels seus capítols o per adreçar al
lector a altres autors o altres obres on poder ampliar la informació si se’ls desperta
aquest interès. Però mai m’havia trobat amb el fet de que les notes es
convertissin en capítols d’una història paral.lela a la que es narrava a la
novel.la.
Aquests dies he tornat a submergir-me en
les pàgines d’aquesta singular obra i he tornat a gaudir de les paraules, dels
pensaments, de les imatges, de les discussions intel.lectuals i de les idees
que el seu autor utilitza de forma magistral per acostar-nos al mite de la
caverna de Plató a través dels dotze treballs d’Hèrcules.
Una història plena d’intriga i alhora de
bellesa poètica que no ens deixa indiferents, convidant-nos a qüestionar-nos
fins i tot la nostra pròpia realitat.
Estrella Pisa.
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