L'art d'escoltar
Entre els fonaments d’una bona
relació interpersonal podem trobar la sinceritat, la confiança, els interessos
comuns, l’admiració mutua o fins i tot l’afecte. Però, per tal de que es
puguin consolidar aquest fonaments, es fa imprescindible que les persones que
interactuïn hagin aprés a escoltar-se.
Tots crèiem que sabem
escoltar, però a l’hora de la veritat, el que més acostumem a fer és deixar que
els altres parlin mentre diuen coses que ens resulten intranscendents i
tallar-los el dret de paraula quan verbalitzen allò que ens incomoda, per deixar
anar el nostre discurs. Sovint cometem l’errada de creure que coneixem bé a la
persona amb qui estem conversant i pensem que ens podem permetre endevinar el
que dirà a continuació, avançant-nos nosaltres i ficant la pota de valent.
Perquè, si no li permetem al nostre interlocutor que acabi de dir el que vol o
necessita dir-nos, difícilment el podrem escoltar de veritat, ni molt menys,
arribar a entendre’l.
Mantenir una conversa no
implica una oportunitat de reafirmar-nos en els nostres prejudicis sobre la
persona que tenim al davant, sinó l’ocasió per intentar conèixer-la de veritat,
deixant que s’expressi com vulgui, observant els gestos amb que acompanya les
seves paraules, sense jutjar-la, sense atacar-la amb discursos que potser no
necessita en aquest moment.
Aprendre a escoltar no és
precisament una tasca fàcil. A tots ens perd la impaciència per deixar anar la
nostra, per fugir d’estudi quan el tema comenci a discórrer per camins que no
volem explorar perquè temem no poder controlar les reaccions que ens despertin.
Escriu Ferran Ramon-Cortés que
la sinceritat no consisteix a dir el que pensem dels altres, sinó a no dir-los
mai el contrari del que pensem. Hi ha moltes maneres de dir les mateixes coses
i, per dures que siguin, sempre tenim alguna opció de dir-les sense que
ofenguin l’altre. Començant per respectar el seu espai i el seu temps,
ajudant-lo a trobar les seves pròpies respostes sense imposar-li les nostres.
Doncs la solució que em serveix a mi no té perquè servir-li a una altra persona
per resoldre el mateix problema.
L’any 2010, el professor de
comunicació i escriptor Ferran Ramon-Cortés va escriure un llibre breu on va
reflexionar sobre aquests temes d’una forma realment original, comparant l’exercici
d’escoltar activament a una persona amb l’experiència de fer-li un bon retrat.
Arribes
al cap de pocs minuts, i abans de seure demanes un tallat. Sense perdre ni un
minut, m’abordes de forma directa:
-Marxar
és una fugida endavant, oi?
-Em
temo que sí...
Intueixo
que la teva pregunta és un crit d’ajuda. Em seria fàcil dir-te el que has de
fer, donar-te els meus habituals consells. Tot predisposa a fer-ho. Però no és
el camí que he emprès i que vull seguir fins al final.
-...
però aquesta vegada no tinc cap intenció de dir-te el que has o no has de fer.
-Què
vols dir?
-Que
tu trobaràs la solució. L’únic que puc fer perquè la trobis és ajudar-te a
veure’t a tu mateixa. Intentar fer-te un bon retrat.
Et mostres
perplexa davant la resposta, i jo t’aclareixo el que vull dir.
-Recordes
la trobada en què em vas dir que no t’escoltava? Vas fer que me n’adonés i vaig
voler solucionar-ho. Vaig trobar la inspiració en un llibre que tinc al
despatx: un antic manual de fotografia.
Observo
la teva expressió mentre t’ho explico: em segueixes confosa, però amb interès.
-Aquests
dies he intentat fer-te un retrat. Ha estat la meva manera d’escoltar-te, i
també voldria que fos la meva manera d’acompanyar-te. Vaig decidir mirar-te des
de la perspectiva del visor d’una càmera, per convertir-te en l’única
protagonista i, alhora, sortir jo de l’escena. Vaig buscar un entorn suggestiu
perquè t’obrissis i m’expliquessis què et passava. Vaig enquadrar-te amb un
potent teleobjectiu per veure’t de molt a prop, amb tot detall. Vaig utilitzar
la llum justa per desemmascarar les ombres del teu relat, incloent-hi el paper
que tenen els teus conflictes personals. I, d’aquesta manera, vaig provar d’arribar
a l’arrel del que et passava. Vaig enfocar la imatge mirant de comprendre de
veritat el teu sentiment i vaig disparar. Tinc el retrat, és força revelador. I
ara te’l vull mostrar.
Estàs desconcertada,
amb un somriure perplex a la cara, però expectant. Tanco els ulls per recrear
mentalment el teu retrat. I te’l començo a descriure sense estalviar-me cap
detall.
-Aquest
és el teu retrat: hi veig una gran professional, exigent i compromesa, a qui li
agrada fer bé la feina, i que està passant uns temps turbulents. Veig una
persona un punt desbordada, sobrepassada per les circumstàncies, amb un matís
de tristor a la mirada, i que dubta d’ella mateixa.
Amb un
lentíssim moviment del cap en senyal afirmatiu valides el meu retrat.
-Però
també hi veig una persona amb molta força, uns fonaments molt sòlids i
moltíssima energia i determinació. Amb el caràcter d’algú que no llença la
tovallola. Una persona en el fons molt segura...
-Segura?
-Sí,
molt segura.
El teu
silenci és revelador. No t’ha costat veure la primera part del retrat, que reflecteix
el teu moment actual, però et costa acceptar la segona, que és un reflex del
teu fons. Després d’un breu instant de reflexió, preguntes:
-Així
és com em veus?
-No,
així és com surts a la fotografia. Jo no faig cap judici. Només observo. No estic
sent el teu cap. Sóc el teu fotògraf...
Correspons
al eu somriure i preguntes:
-Què
és el que faig malament?
-Si
acceptes el meu retrat, i te’l mires amb detall, tu mateixa ho descobriràs...
Reflexiones
durant uns segons, fins que em dius:
-Crec
que he de delegar més, i estic segura que m’hauria d’organitzar una mica més
bé. També em sembla que a vegades em perdo en els petits detalls. I potser
seria hora que no lluités sempre en totes les batalles, perquè això em mina la
moral...
Coincideixo
en la teva diagnosi. I el principal valor és que no t’he dit res, sinó que hi
has arribat tu.
El meu
retrat no és perfecte, però ha estat útil perquè descobrissis aspectes de tu
mateixa que no tenies gens presents. T’has vist d’una altra manera, em sembla,
i això et pot ajudar a prendre amb seguretat les decisions que calgui. Aquest era
el meu propòsit final, perquè el retrat és per a tu, no per a mi. Vol ser un mirall
que et permeti veure’t tal com ets.
-...Saps?
Parlar amb tu m’ha ajudat. Ara sí que m’has escoltat.
Fragment
d’Escoltar amb els ulls, de Ferran Ramon-Cortés, 2010- La Magrana.
Quantes
relacions humanes no s’hauran trencat per algun defecte en la comunicació?
Establir
contacte amb els altres és una experiència de doble sentit. Necessitem
expressar el que sentim, però els altres també necessiten expressar el que
senten. Si volem ser escoltats amb els ulls, hem de ser capaços de fer el mateix
exercici quan són els altres els qui ens parlen. Mostrar el mateix interès per
allò que els amoïna o que els fa sentir eufòrics que voldríem que ells ens
mostressin quan som nosaltres els qui parlem.
Sovint
ens oblidem d’un factor que acaba sent clau en la continuïtat de les nostres
relacions interpersonals i és la reciprocitat. Rebem el que donem. Si sentim
que algú no ens correspon com crèiem que ho hauria de fer, senzillament,
comencem a posar distància entre aquesta persona i nosaltres, perquè ens fa
sentir utilitzats. Degut a aquest sentiment, hi ha persones que s’acaben
separant de les seves parelles o deixant la seva feina. Perquè no es senten
prou valorades, perquè es convencen de que sempre donen molt més del que reben
dels altres i acaben fugint cap endavant, per no tenir el coratge d’enfrontar-se
a la imatge que els retorna el mirall i tractar de resoldre el veritable
problema: saber fer-se escoltar i ser capaç d’escoltar als altres, sense
retrets, sense prejudicis. Entenent i fent-se entendre. Deixant espai, temps i
llibertat als altres per tal que verbalitzin el que hagin de verbalitzar.
Estrella
Pisa
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada