Rescatant la vida entre l'oblit
Per molt sedentària i
previsible que ens resulti la nostra vida, si ens prenem una estona per pensar
en la quantitat de persones amb les que ens hem relacionat en el passat i amb
les que tenim contacte en el present, segur que ens sorprendrà descobrir que
seran moltes més de les que, a priori, ens hauríem imaginat. I el més
extraordinari és que cadascuna d’aquestes persones que ens han conegut en dies
passats i ens coneixen en dies presents s’haurà creat una idea sobre nosaltres
que serà única, doncs no hi ha dues relacions iguals, al marge de que es
desenvolupin als mateixos escenaris.
Quan intentem indagar sobre la
vida d’algú a qui no hem conegut, podem recórrer als llibres si aquesta persona
ha estat prou important i alguns autors han escrit sobre elles, als arxius
oficials o a les persones amb les que va mantenir algun tipus de contacte. En
funció de les ideologies d’aquests autors, de la legitimitat d’aquests arxius
històrics i del tipus de relació que mantingueren amb aquesta persona aquests
contactes, la informació que ens permetrà acostar-nos a la seva figura serà més
o menys fiable, tot i que sempre ens quedaran dubtes, contradiccions, peces que
no encaixaran en un relat narrat per moltes veus que no sempre es fondran en
harmonia.
Encara ha de ser molt més
complicat indagar sobre els episodis de la pròpia vida quan una persona comença
a sentir que se li esborren els records i que hi ha moments en que ja no sap ni
qui és.
Júlia Navarro parteix
d’aquesta premissa a la seva novel.la Digue’m qui sóc. Al llarg de més de mil
pàgines, l’autora de best sellers com La bíblia de fang o La sang dels
innocents, ens narra les peripècies d’una dona que al Madrid de començaments de
la Guerra Civil espanyola decideix deixar al seu marit i al seu fill de pocs mesos
perquè s’ha enamorat d’un altre home que li ha acabat encomanant la febre del
comunisme. Aquesta decisió tan dràstica la durà a patir grans decepcions, tan
sentimentals com ideològiques, però es mantindrà ferma en les seves conviccions
i assumirà mil perills al llarg de diferents països i diferents èpoques
històriques.
-És un
bon estrateg- va apuntar Albert James.
-Qui?
Franco?- Amèlia semblava estranyada per l’afirmació de James.
-Sí,
Amèlia, és impossible derrotar l’enemic si no li reconeixes les virtuts.
-Virtuts!
Com pots dir que Franco té virtuts? És un traïdor de la República, ha fet
miques Espanya- va respondre Amèlia, ofuscada.
-Veient
el resultat de la guerra, s’ha d’acceptar que ha demostrat que era un bon
estrateg militar. Admetre això no vol dir que, efectivament, no sigui un
feixista i una desgràcia per a Espanya. Et quedes més tranquil.la si reconec
tot això?
-No es
tracta que ho reconeguis com si em fessis un favor. Es tracta de la realitat.
-Jo t’explicaré
una part de la realitat que suposo que no t’agradarà. Tot el que diu en Josep
és veritat, però hi ha moltes més coses. D’entrada, les moltes energies que ha
gastat el bàndol republicà en baralles internes- va al.legar Albert James.
En Josep
va abaixar el cap. Semblava que no volia sentir el que li deia el periodista.
-Què
vols dir?- va preguntar Amèlia amb acritud.
-Vull
dir que, mentre l’exèrcit feixista tenia un enemic clar i únic, al bàndol
republicà no era així. M’equivoco, Josep, si afirmo que els comunistes heu
gastat moltes energies perseguint la gent del POUM i que les baralles entre
socialistes, anarquistes i comunistes han estat contínues? Qui va matar Andreu
Nin?
-Hi ha
hagut problemes, sí- va admetre el català.
-De
manera que, mentre Franco tenia un únic objectiu, enderrocar la República per
establir un règim feixista, les esquerres han combatut contra ell i també entre
sí. A les guerres civils surt el pitjor de les persones, Amèlia.
-Tu no
coneixes bé el meu país. Franco és un traïdor, com ho són tots els qui es van
revoltar.
-Sí,
Franco és un traïdor, però això no vol dir que jo no tingui raó en el que dic-
va afegir James.
-No
hem perdut la guerra només per les diferències de l’esquerra- va matisar en
Josep.
-Per
descomptat que no, dir això seria, a més d’una mentida, una bestiesa. Jo he
apuntat que els que defensàveu la República heu malgastat unes energies molt
necessàries perquè davant teníeu un enemic que només combatia contra vosaltres
i que, a més, disposava de l’ajut d’Alemanya i Itàlia- va raonar Albert James.
***
De vegades la
consciència i la conveniència no van plegades.
***
Va
haver d’esperar a quedar-se sola amb Max, en la intimitat de la nit, per
assabentar-se de manera més precisa de les activitats del capità Kleist.
-És un
bon soldat. No està d’acord amb el que passa. Sempre s’ha mostrat lleial a l’almirall
Canaris i al coronel Oster.
-Però,
com tots, obeeix ordres, oi?
-Ja ho
hem discutit moltes vegades- va respondre ell amb gest cansat.
Amèlia
va rectificar. El que menys li interessava en aquells moments era una discussió
amb Max. Necessitava informació.
-Tens
raó, perdona’m. Què és el que fa exactament el capità Kleist?
-Vinga,
Amèlia! No em puc creure que no te n’hagis adonat.
-Treballa
per al Servei Secret?
-Té
com a missió aconseguir matèries primeres de l’Amèrica del Sud, sense les quals
a Alemanya li costaria més lliurar aquesta guerra. Platí, zinc, coure, fusta,
mica, etc.
-No
sabia que Alemanya necessitava productes de l’Amèrica del Sud; sempre havia
pensat que aquells països eren molt pobres.
-No,
no són pobres, però tenen la mala sort que els governen gent corrupta. No crec
que hi hagin guanyat res de deixar de ser colònies.
-Doncs
deuen tenir moltes matèries primeres, com dius, però a Espanya les colònies
comportaven un gran cost- va fer Amèlia per dir alguna cosa.
-Són
rics, molt rics. Tenen coure, petroli, pedres precioses, fusta, zinc, quinina,
antimoni, platí, mica, quars, fins i tot fetge.
-Fetge?
No t’entenc.
-Precisament
demanava a Kleist que fes els impossibles per enviar-nos-en més. No t’ho he
explicat mai? Amb extractes de fetge fabriquem un tònic, un vigoritzador
especial per a les tropes de xoc i els submarinistes. Potser te n’hauria de portar
un flascó a tu i tot.
-Quin
fàstic! No m’agradaria gens beure tònic de fetge.
-I, en
canvi, és un vigoritzador molt efectiu. Tant de bo tinguéssim prou extracte de
fetge per fabricar tònic per a tot l’exèrcit! T’asseguro que és molt eficaç per
combatre el cansament i donar forces als homes.
- I el
platí? Per què voleu el platí? No crec que en temps de guerra us preocupeu de
subministrar platí als joiers. Qui té diners ara per comprar joies?
-El
platí no tan sols serveix per fer anells o collarets- li va explicar Max,
didàctic-. Es fa servir per fabricar àcid nítric, per als calefactors, per
desenvolupar fibres, vidres òptics, etc. Ara no t’avorriré amb una lliçó de
química sobre les propietats del platí, però, per exemple, Karl Kleist ens ha
explicat una anècdota molt graciosa sobre el contraban d’aquest metall. Es veu
que alguns mariners que treballen per a nosaltres als mercants espanyols fabriquen fleixos, que són unes
tires metàl.liques amb que es reforcen els cofres de fusta, alguns mobles,
baguls, etc. Però en comptes de posar-hi metall fan servir platí, que després
pinten de negre per dissimular-ho. Així, quan el vaixell passa la inspecció
britànica a Trinitat, ningú no s’adona que el material, en realitat, és platí.
-Que
enginyosos que són els meus compatriotes!
- Sí
que ho són.
-I el
capità Kleist es dedica a organitzar tot aquest contraban.
-Exacte,
però Kleist també fa d’afortunat home de negocis. Ha muntat empreses a l’Amèrica
del Sud per garantir la tramesa d’aquests subministraments. És un home que val
molt, moltes vides en depenen.
Fragments
de Digue’m qui sóc, de Júlia Navarro- 2010- Editorial Rosa dels Vents
A moltes famílies podem trobar
el que s’acostuma a anomenar “una ovella negra”. Aquell membre de la casa que
va decidir prendre un camí ben diferent al de la resta, rebutjant consells dels
pares o dels padrins, incomplint les normes establertes, comportant-se com algú
decent o assenyat no ho hauria pas de fer. És evident que, si ens quedem amb el
relat que ens podrien oferir els membres de la seva família, ens faríem una
idea potser no massa objectiva del que hauria estat la vida d’aquesta persona.
L’estaríem jutjant pel que, suposadament, va fer malament, però no tindríem en
compte els seus encerts. De vegades, trencar les normes és la millor manera de
trobar el nostre veritable camí a la vida i d’experimentar-la en primera
persona, aprenent de les pròpies errades i traient les nostres pròpies
conclusions de tot el que ens va passant. La vida sempre és millor
experimentar-la per nosaltres mateixos a que ens l’expliquin.
A la novel.la Digue’m qui sóc,
quan aquells qui jutgen l’ovella negra de la seva família són el marit que ha
estat abandonat o el fill que s’ha quedat sense la seva mare, és molt
comprensible que la considerin el pitjor que els ha pogut passar a la vida,
però no estan sent objectius perquè s’estan quedant només amb una versió del
que va ser aquesta dona. La mateixa versió que van heretar els descendents
d’aquest fill per qui va plorar tota la vida i de la que parteix el seu besnét
per començar a reconstruir la seva fascinant història. Una aventura que el durà
a viatjar per mig món seguint el rastre que va deixar la seva besàvia i que li
permetrà descobrir un món ple de traïcions i de falses llibertats on no ens
podem mantenir neutrals, per molt escarmentats que ens sentim de la política i
dels seus sequaços, quan el que està en joc és la vida d’un innocent.
Estrella Pisa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada