La veritable Independència
A la vida, sovint confonem la
dignitat i la integritat amb la nostra resistència als canvis. Veiem el fet de
canviar d’opinió com una mena de traïció a allò que som o creiem ser. Oblidem
que, per molt iguals que ens puguin semblar els dies, tots acaben sent
diferents i que, per molt que ens sembli que sempre som els mateixos, tots ens
anem transformant de mica en mica, amb cada anècdota viscuda, amb cada etapa
superada, amb cada persona que coneixem, amb cada lectura, amb cada coneixement
adquirit, amb cada sentiment que se’ns desperta.
Condicionats per les nostres
necessitats, no ens mouen les mateixes coses mentre som nens petits, que quan
arribem a l’adolescència o quan ens convertim en pares o en avis. Cada nova
etapa implica que ens adaptem a les circumstàncies del nostre dia a dia amb
recursos diferents que, per resultar-nos útils, hem d’acompanyar amb idees i
actituds renovades. El que pensem als setze anys i ens serveix per conduir-nos per
les ondulacions emocionals de l’adolescència, difícilment ens podrà servir per
afrontar els problemes que tindrem als trenta o als quaranta anys, doncs les
nostres necessitats llavors seran ben diferents i les nostres prioritats hauran
canviat.
Si les circumstàncies de la
nostra existència es van transformant, nosaltres no podem pretendre continuar
sent els mateixos i mantenir-nos dins de paràmetres que no ens permetin
evolucionar. Només la mort pot frenar la nostra evolució, tot i que una persona
pot morir sense morir-se físicament, existint perquè encara respira, però
sentint-se esclava dels seus propis pensaments que no s’ajusten en absolut a la
vida que l’envolta i es nega a experimentar en primera persona.
De vegades, al darrera d’aquesta
mena d’involució o de mort en vida, podem trobar sentiments com l’odi, la por o
la culpa.
A la seva novel.la Terra Alta,
Javier Cercas ens explica com aquest odi ens pot acabar arruïnant la pròpia
vida, doncs obsessionats amb allò que ens han fet en el passat, deixem passar
les oportunitats que, en el present, ens podrien canviar la vida en positiu.
Aquest any, l’escriptor ha
publicat la segona part d’aquella novel.la amb el títol d’Independència. Un
títol prou contundent que pot fer pensar que tractarà sobre el procés
sobiranista de Catalunya. De fet, se’n fa menció, però el missatge central de
la novel.la no és la independència de Catalunya, sinó la independència de tot
allò que ens impedeix ser nosaltres mateixos i continuar avançant per la vida
sense haver de carregar les pedres de l’odi, de la por o de la culpa.
“El catalán que no quiere la independencia, no
tiene corazón; el que la quiere no tiene cabeza”.
***
Las ideas son para los intelectuales, y los
ideales para la gente humilde; pero, en nuestro caso, serían una
irresponsabilidad. Y sobre todo en un lugar como éste.
***
-En
2012 vivíamos hundidos en una crisis tremenda, la más fuerte en un siglo, y lo
estábamos pasando mal. Muy mal. ¿Qué hicimos? Lo que debíamos hacer: sacar a la
gente a la calle, con nuestros propios medios y con la ayuda inestimable de
nuestro gobierno, para meter toda la presión posible al gobierno de Madrid,
ponerlo entre la espada y la pared y obligarle a resolvernos el problema. No hace
falta que te diga que nosotros no somos independentistes, claro, no lo hemos
sido nunca, porque siempre hemos sido gente con cabeza; el independentismo es
otros de esos lujos que no podemos permitirnos. Pero, ¿cuál era la mejor manera
de pressionar a Madrid? La que usamos. ¿Y cuál es la manera más ràpida y más
fácil de sacar a la gente a la calle? La que usamos también.
-¿Está
diciéndome que montaron ustedes el movimiento independentista?
-El
movimiento independentista, no. Independentistas, en Cataluña, ha habido
siempre desde hace un siglo: gente con mucho corazón y poca cabeza, como diría
mi padre. Lo que montamos nosotros fue el Procés, es decir, transformamos una
reivindicación de una minoria en una reivindicación de casi la mitad del país.
El corresponsal
del diario británico arquea su boca en un ademán dubitativo.
-Francamente,
me cuesta creer que, durante casi una dcada, consiguieran ustedes solos sacar
cada año a la calle a un millón de personas para reclamar la independencia-
reconoce- Ni que fueran idiotas.
-Es
que son idiotas- afirma Vidal-. No te quepa la menor duda. De uno en uno, hay
algunos que no lo son. Pocos. Pero, en masa, arrastrados por los sentimientos,
las pasiones y las emociones de las banderas, todos sin excepción. Incluidos probablemente
tú y yo, querido amigo, si se diera el caso. Que no se darà. De todos modos,
para curarme en salud yo he tomado la precaución de no asistir a una
manifestación en mi vida, suponiendo que las del Procés fueran manifestaciones.
-¿No
lo eran?
-¿Me
tomas el pelo? Por supuesto que no. Eran desfiles, ¿No te acuerdas? Todo el
mundo uniformado, todo el mundo en su sitio, preparado para lo que ordenasen
los organitzadores, todo el mundo sabiendo qué debía hacer, todo listo para que
lo filmasen las cámaras... ¿Cómo va a ser eso una manifestación? Y por eso nos
fueron tan útiles. La gente, créeme, hace lo que se le dice, sobre todo si
tienes a tu lado el dinero y el poder político, como teníamos nosotros, y
encima tienes televisiones, radios, periódicos, redes sociales y todo lo que
hay que tener. A la gente es facilísimo sacarla de casa, sobre todo ahora. El problema
es volver a meterla.
-¿Ese
fue el problema del Procés?
-Exactamente.
El problema fue que se nos escapó de las manos. Verás.- Da otro trago de
whisky, chupa su puro y expulsa una nubecilla de humo que queda flotando en el
bochorno estival de la terraza-. Nosotros teníamos en la Generalitat a nuestro
hombre. Que era Artur Mas. Un buen chaval. El heredero del patriarca Pujol y el
chico de los recados de su familia. Uno de los nuestros, que hasta hablaba
castellano en su casa, como nosotros. Pero las cosas se liaron y a Mas le
echaron de la presidència y dejó a Puigdemont, un don nadie de provincias que
no pintaba nada y no tenía ni poder ni predicamento. Todos dábamos por hecho
que Mas lo controlaria sin problemas, pero nos equivocamos. Porque Puigdemont
era un creyente, un talibán que se tomaba completamente en serio lo que para
nosotros era sólo un juego, una añagaza, una estratagema destinada a salir bien
parados de la crisis. Para él no era así: él estaba dispuesto a llegar hasta
donde hiciera falta, o tenía más miedo de no hacerlo que de hacerlo. Total, un
desastre.
-A
ustedes no les ha ido tan mal.
-Es
verdad, aunque podía habernos ido mejor. Pero no olvides que nuestros intereses
son los de Cataluña. Los de Cataluña en general y los de Barcelona en
particular. Y, si a Cataluña y a Barcelona les va mal, a nosotros nos va mal,
aunque nos vaya relativamente bien. No sé si me explico. En todo caso, la idea
del Procés, como te decía, era buena. Buena y sobre todo necesaria. Indispensable,
diría yo. Y precisamente por eso es tan importante lo que estamos haciendo
ahora en el Ayuntamiento de Barcelona y vamos a hacer mañana en la Generalitat,
o en el Ayuntamiento u en la Generalitat a la vez: arreglar el desastre. Nosotros
lo provocamos y nosotros lo arreglaremos. ¿No te parece que eso es lo
responsable?
Fragment d’Independència, de Javier Cercas- Tusquets Editores- 2021
Aquests fragments de la
novel.la corresponen al discurs d’un dels personatges, que en la Barcelona del
futur, ocupa el càrrec de tinent d’alcalde. Un discurs deplorable que a tots
els que hem somiat amb la independència de Catalunya ens fa sentir fastiguejats
de la política i del poder que ostenten en l’ombra els burgesos que l’alimenten.
Mai no és agradable descobrir com aquells que mai no s’embruten les mans juguen
amb els nostres sentiments i ens manipulen per fer allò que ells mai no s’atreviran
a fer. Potser perquè els seus interessos són molt diferents dels nostres.
Nosaltres pequem de cor, quan ells pequen de cap. I ens guanyen sempre, siguin
catalans o siguin espanyols.
Potser la nostra principal
errada sigui confondre’ns de pàtria i de bandera. La nostra pàtria hauria de
ser la nostra pròpia vida i la nostra bandera la nostra pròpia independència,
aquella que ens permeti engegar a tota aquesta colla de farsants i lladres a
pastar fang i dedicar-nos al que de veritat és important: treballar en la
construcció de la nostra millor versió.
La novel.la Independència
narra l’episodi d’una extorsió a l’alcaldessa de la Barcelona d’aquí a quatre o
cinc anys. Igual que ja va fer a Terra Alta, Cercas s’avança uns anys i situa
la trama en el futur. Potser perquè qualsevol fet històric no es pot analitzar
objectivament en el moment que està passant, sinó que cal que passi un temps
per poder comptar amb una perspectiva més amplia. Aquests fets històrics són
els atemptats de Barcelona i Cambrils, a la primera novel.la, i el Procés
independentista, a la segona.
La intel.ligència emocional ja
ens ensenya que les emocions s’han de deixar refredar quan ens disposem a
prendre qualsevol decisió important. Si ens sentim ferits o atacats,
difícilment podrem actuar amb coherència i algú que no hi tindrà cap culpa
acabarà pagant per un mal que no ens ha causat. Un proverbi xinés ens recomana
que “seiem a la porta de casa nostra i veurem passar la mort dels nostres
enemics”. Per aquestes qüestions de control emocionals, els orientals sempre
han resultat ser uns grans mestres.
Melchor Marín, el protagonista
d’Independència, ha aprés amb els anys a deixar refredar les seves emocions i a
esperar que tot es vagi posant al seu lloc i caient pel seu propi pes. La seva
vida no ha estat un camí fàcil des de que va néixer. Ha patit masses pèrdues i ha
conegut a masses miserables. Però també ha tingut la immensa sort de trobar
grans persones que l’han acompanyat i sempre han sabut cuidar-lo i donar-li
bons consells. Gràcies a totes elles i al fet d’haver aprés a esperar i a
actuar més amb el cap fred que amb el cor calent, aconsegueix liderar la seva
pròpia independència, la única a la que pot aspirar una persona, en lliurar-se
dels seus propis fantasmes i deixar-los descansar en pau.
Estrella Pisa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada