Vides per sobre d'altres vides
Per a una parella que vulgui
tenir descendència el pitjor diagnòstic que pot rebre és el de la infertilitat.
És cert que els temps han anat canviant i que la paternitat ha anat
transformant-se en una opció de vida que molts decideixen no triar. Fins i tot,
per a moltes persones, tant homes com dones, ha derivat en una decisió
individual.
Els fills ja no venen “quan
Déu vol”, sinó quan els que hauran de ser els seus pares consideren que estan
preparats per assumir la responsabilitat de criar-los i educar-los.
Evidentment, hi ha excepcions, perquè continuen havent-hi embarassos no
desitjats en adolescents, mètodes anticonceptius que fallen i nens que arriben
en el pitjor moment, just quan un dels pares o els dos acaben de perdre la
feina o un accident els ha deixat orfes d’un dels pares o dels dos. La vida mai
no es pot planificar del tot. Per més meticulosos que ens creiem, ella sempre
aconseguirà sorprendre’ns.
Quan una parella decideix
aventurar-se a la paternitat i aquesta no fructifica, la frustració va in
crescendo fins que s’esbrina el motiu i tot el seu projecte de vida en comú se’ls
desmunta davant dels ulls com un castell de cartes quan algú, de sobte, obre
una porta i l’aire irromp a l’habitació sense contemplacions. Passat aquest
primer moment de devastació emocional, és molt difícil continuar endavant amb una vida que ja no és la que tu hauries
volgut. Llavors toca buscar una solució alternativa o reinventar-te i començar
a projectar una existència sense fills.
Tota la vida hi ha hagut
parelles infèrtils i moltes s’han resignat, ocupant-se dels nebots o dels fills
dels veïns. Però sempre n’hi ha hagut que han fet l’impossible per tenir fills,
d’una manera o d’una altra, perquè el desig de ser pares ha estat molt més fort
que cap altre.
D’aquest desig, perfectament
legítim, sempre s’han aprofitat les ments perverses. Polítics fanàtics,
religiosos que es creien per sobre del bé i del mal i metges de dubtosa ètica
professional van anar teixint durant dècades tot una xarxa de tràfic de nens
arreu d’Espanya. Van començar robant les criatures que naixien a les
maternitats de les presons, per considerar que una “mare roja” no estava en
disposició de donar una educació correcta al seu fill o filla. Aquestes
criatures eren venudes a “bones famílies” vinculades al règim franquista que no podien tenir fills biològics.
L’escriptor Benjamín Prado va escriure el llibre "Mala gente que camina", on
relata aquestes pràctiques i ens encomana la ràbia i la impotència que devien
sentir aquelles pobres mares privades del que més estimaven.
El que més posa els pèls de
punta és descobrir que aquells robatoris van continuar fora de les presons,
durant dècades, a hospitals de tota Espanya i fins ben entrada la democràcia. Hi
ha hagut casos datats als anys noranta. Les víctimes podien ser dones solteres,
dones casades que ja tenien més fills o no, prostitutes, estudiants que tenien
por de la reacció de les seves famílies, etc. A les mares se’ls deia que els
seus fills havien nascut morts i se’ls mostrava el cadàver d’un nadó que, en
realitat, no era el seu fill i que guardaven al congelador des de no se sabia
quan de temps per fer-lo servir de quartada en cadascuna de les ocasions en que
tocava convèncer a les mares de la seva desgràcia. Després els entregaven
caixetes tancades que enterraven, convençuts de que contenien als seus fills. Anys
després, en descobrir-se tota la trama, va resultar que estaven buides, o amb
un contingut que no es corresponia amb el cadàver d’un nen.
Xavier Bosch tracta aquest
tema dels nens robats a la seva darrera novel.la, La dona de la seva vida.
S’han escrit molts articles i
molts llibres sobre aquests nens robats. S’han fet documentals i fins i tot alguna
sèrie de televisió, com Sin identidad, on ha quedat molt ben reflectida tota la
trama que van orquestrar en els seus inicis personatges com la Pilar Primo de
Rivera, germana del fundador de la Falange. El que costa d’entendre és que un
escàndol com aquest, que implicava a tantíssima gent, aconseguís perpetuar-se
en el temps sense escandalitzar a ningú. És palpable el que poden arribar a
aconseguir la por que va imperar durant 40 anys de dictadura i la desconfiança
que va imperar després.
Pot haver-hi crueltat pitjor
que privar a una mare del seu nadó després d’haver-lo parit?
Pot haver-hi perversió més
forta que callar tota la vida i permetre que una filla descobreixi als 45 anys
que va ser una nena robada i que els que ha cregut que eren els seus pares, en
realitat, la van comprar com qui compra un pis o un cotxe?
Xavier Bosch narra la història
d’una adopció il.legal a través dels integrants d’una família benestant de
Barcelona. Una família que ha procurat que als seus tres fills no els faltés
mai res material i que poguessin estudiar i guanyar-se molt bé la vida un com
a periodista, l’altre com a científic i la petita, la nena robada, com a
pediatra. Però sempre els ha faltat l’essencial: la transparència, el poder
parlar sense embuts d’allò que era important. El pitjor de totes les famílies,
ja siguin pobres o riques, sempre són els maleïts secrets que, tard o d’hora,
acaben emergent a la superfície per descontrolar-ho tot.
El Joel
va allargar el braç i va agafar el mòbil, d’esma. A la pantalla havia quedat l’últim
whatsapp que havia rebut mentre parlaven.
El missatge.
Si deia el que deia, era molt gruixut.
Ets un
fill de puta.
S’ho
va tornar a mirar. Li va semblar que no ho havia llegit bé. A vegades, una
llambregada ràpida al mòbil provoca malentesos.
-Un
moment, Daria.- No hi havia marge d’error. Les cinc paraules no permetien una
segona interpretació-. He de trucar a la meva germana.
-T’has
quedat... Estàs pàl.lid.
-Ha
passat alguna cosa, amb la Vito. O hi ha d’haver un error, no ho sé. Perdona...
El
Joel es va posar els calçotets per sortir de l’habitació. Se’n va anar a seure
a la cadira de la cuina. Al segon truc, va despenjar la Victòria. El Joel, que
no lligava caps però que es temia el pitjor, ja no va ser a temps de badar
boca. La cascada li va caure al damunt.
-M’heu
destrossat, Joel. M’heu matat. És molt bèstia, molt. Aneu tots a la puta merda.
La mare, el pare... Per què? Eh? Saps que és que et diguin que tota la vida és
mentida? És tant fort que... No ho sé... És per fotre’s un tret. A sobre tu ho
sabies i no m’ho has dit, quin covard. Des de quan ho saps, tu? Em sento...
pitjor que una merda. Estic devastada. Colèrica és poc. M’heu matat... I això
no es pot perdonar, mai. Em sento traïda... Estic tan enfadada, tant, que no
puc ni pensar.
-No
ploris, per favor, que no t’entenc.
-M’has
fallat, m’has donat pel sac a base de bé... M’has traït, tio, fins quan
pensaves amagar-m’ho? Eh, digues? Fins quan, hòstia?
-No sé
de què em parles...
-Vinga,
home, per favor... A sobre no te facis el... Tu, com sempre, T’hauria de penjar
el telèfon. No sé ni per què parlo amb tu... M’ho han dit tot, saps? Tot. No fa
ni tres hores, i saps com em sento? Com una puta merda.
-No
cridis, sisplau!
-Com
una merda és poc. Però com vols que no... Posa la cara a la pantalla, que et vull
veure. Connecta’t. Vull que em vegis tu a mi, perquè se m’ha ajuntat tot, em
sents, i vull que em puguis mirar als ulls, si tens decència. Joel, hòstia, com
m’has pogut fer això? Tu ho sabies. Tu ho sabies i no m’ho has dit. Des de quan
ho sabies? De debò que no ho puc entendre. No puc.
El Joel
i la Vito van connectar per videotrucada. La cara estava difuminada, però les
faccions es dibuixaven prou per notar que l’havia consumit la ràbia. Tenia els
pòmuls foscos, com si no hagués dormit en dues nits. La cabellera ondulada era
un garbuix. Estava despentinada, havia plorat i tenia la fúria als ulls. La cendra
de les bosses li enfosquia la mirada negra. Segons com, semblava que s’hagués
esgarrapat. Veure-la encara li va fer més impressió.
-Ho
sento molt, Vito, res no ha anat com havia d’anar.
-Que
res no ha anat com... Quins collons. No sé qui són el pare i la mare... Els
nostres pares, te n’adones?
-Qui t’ho
ha dit?
-Només
és això el que t’interessa? Qui m’ho ha dit? Per què? Tens por que t’espatlli
el teu documental? Esclar... Maleït documental. Com a mínim servirà per treure
tota la porqueria d’aquesta família. La merda, me la menjo jo i només jo, com
sempre. Però això és molt gros, tio, que no te n’adones? Com em pots dir, ara, “no
sé de què em parles”... Ho saps millor que ningú. Que la meva no és una adopció
qualsevol, que jo vaig ser un bebè robat, que he viscut una vida que no és la
meva, que tot és una puta enganyifa des del dia u. Que me n’assabento com m’he
hagut d’assabentar, per la persona que menys m’ho podia imaginar, i no entenc
res de res i em cago en tot, perquè m’heu robat la vida, hòstia, perquè me l’heu
fet malbé, perquè tot és mentida, perquè no sé ni qui soc per culpa dels pares
i per culpa de tots vosaltres...
Saps
què significa que et diguin que ets una nena robada als quaranta-cinc anys? No,
no ho saps, no t’ho pots imaginar. No t’ho pots arribar a imaginar, hòstia. No
et pots posar a la meva pell, és impossible. Totes les converses que he tingut
amb la mare, eren mentida, també? Tot ha estat un teatre per dissimular que
jo... Qui m’he de creure a partir d’ara, quan m’han enganyat tota la vida? La
confiança. Quina paraula... Quina farsa. És tant fort, tot això... Em sento
estafadíssima, estic que... No ho sé... Faria un disbarat. Estic tan enfadada,
tant!
-Vito,
escolta, jo...
-I
saps qui m’ho ha hagut de dir?- Li va venir una glopada-. Ho vols saber?
Va
parar en sec. Va deixar el telèfon de qualsevol manera, amb el visor enfocant
el sostre, i va desaparèixer. Al cap de no res, sentia la Vito, de fons,
vomitant sense parar. Cada nàusea arrencava de més avall. Estirava la cadena i
mig minut després hi tornava. S’hi va passar estona, fins que l’última bilis,
amarga de mil dimonis, va pujar de l’avern. El Joel sentia com obria l’aixeta,
glopejava aigua i l’escopia. Quan va notar que la Vito tornava a agafar el
telèfon, va intentar dir-li el que havia estat pensant sobre la manera com l’Enrique
Arcarazo havia estat actuant durant anys, com tal vegada els seus pares també havien
estat víctimes d’un parany. Però no va poder. La Victòria, amb el dolor al
rostre, no el volia sentir, i encara no havia acabat de dir-li tot el que la
ràbia li feia esputar. Ni de bon tros.
-No vull
saber res més del pare, em sents? Per mi ja està mort. El dia que vam enterrar
la mare, també podíem haver cremat el pare... Tots dos junts, amb el seu
secret, a les cendres.
-Dona,
Vito. Potser l’has d’escoltar...
-Oh,
sí, a bona hora. Mig segle després... El Saúl Estrada, l’empresari just, l’home
venerable que regalava la panera de Nadal als seus treballadors, i la senyora
Maria, sempre tan perfecta, sempre al seu lloc, que bé que toca el piano, senyora
Maria, que bé que entona, s’hauria hagut de dedicar a la música, senyora
Maria... Doncs la senyora Maria i el meu pare, Joel, van robar una nena. Una
nena que soc jo. Com et quedes? Com et quedes, digues?
Fragment
de La dona de la seva vida, de Xavier Bosch, 2021- Columna
A mi m’hauria agradat tenir
fills, o al menys, això pensava als 25, als 30, als 35 o fins i tot als 40.
Però no els vaig tenir perquè, biològicament, va resultar una missió
impossible. Tampoc era partidària de la reproducció assistida i ja no la vaig
ni contemplar com a opció viable. Vaig patir un dol que em va complicar la vida
emocional durant molt de temps, però sempre vaig tenir molt clar que el meu
desig, potser malaltís, de ser mare, no era més legítim que el dret de cap nen
o nena a créixer i educar-se amb els seus autèntics pares. No es pot ser pare
ni mare a qualsevol preu. Si per jo ser mare, una altra mare havia de perdre al
seu fill, preferia quedar-me com estava i buscar altres formes més sanes de
continuar vivint la meva vida. Potser vaig ser molt radical, potser em vaig
equivocar, no ho sé... Però crec que el que realment importa és el que penso
ara: No me’n penedeixo d’haver triat l'opció de reinventar-me. No necessitava ser mare per
sentir-me realitzada com a persona. Em sento molt en pau i lliure de pensar el
que penso i de sentir el que sento.
Un fill no pot ser un caprici
que s’aconsegueixi amb diners. Una vida no pot valer més que cap altra vida. De
la mateixa manera, cap ideologia ens hauria de poder convèncer de que alguns
són més dignes que d’altres. Cap monja tenia dret a decidir quins pares
resultarien més idonis per a una criatura innocent que acabava de néixer. Cap metge
ni psiquiatra tenia dret a privar a una mare del seu fill, per molt roja que fos.
I cap pare ni mare adoptius mereixien que ningú s’aprofités del seu desig insatisfet
per involucrar-los en un delicte tan greu que va causar tant de dolor a tantes
mares i pares que mai més van tornar a ser qui eren.
Estrella Pisa
Que cruel ,injust i trist 😔
ResponEliminaDoncs sí, però malauradament real i més habitual del que ens imaginem.
Elimina