Castells de cartró
L’arribada d’un nou any sempre
ens convida a marcar-nos nous propòsits i a endinsar-nos en nous projectes. La
màgia de l’esperit nadalenc ens acosta més a la gent que ens envolta diàriament
i també a aquelles altres persones amb les que coincidim molt poc, bé perquè
viuen lluny o perquè les nostres agendes no aconsegueixen sincronitzar-se amb
les seves cap altre mes de l’any que no sigui el desembre. Es ben trist que la
gent només se’n recordi de l’existència d’aquells a qui, suposadament, tant
estima només quan li marca un calendari.
En dies tan atípics, governants
per sentiments tan edulcorats artificialment, molts tendim a replantejar-nos
aquelles coses que podríem millorar a les nostres vides i acabem
comprometent-nos a intentar aquestes millores a partir del primer dia de l’any
nou.
A qui no li agradaria
aconseguir fer realitat la seva millor versió? Qui no estaria d’acord en el fet
de sentir-nos millors persones, millors parelles, millors pares, millors fills?
Qui no intentaria treure el màxim profit dels nostres coneixements i de les
nostres competències a la nostra vida professional? Qui no estaria d’acord a
fer de qualsevol dia de l’any un dia digne de ser recordat, encara que no
hagués passat res que, aparentment, el fes diferent de la resta dels dies?
La vida no és allò que ens
passa, sinó la forma com ens sentim amb el que ens passa. La capacitat per
interpretar les coses que vivim d’una forma que ens faci sentir especials,
únics i molt a gust amb el moment que estem vivint.
Al marge de l’èxit o del
fracàs, de la salut o la malaltia, de la virtut o dels pecats, de la por o dels
somnis, de la lucidesa o la bogeria, la vida sempre és una oportunitat digna de
ser aprofitada.
L’any 2004, Almudena Grandes
va publicar la novel.la Castillos de cartón, ambientada en el Madrid dels anys
vuitanta i protagonitzada per tres estudiants d’art, dos nois i una noia, que
acaben conformant una curiosa relació sentimental de tres que els acabarà
marcant els seus destins per a sempre més.
Siempre
le había admirado, siempre había sabido que era el mejor de los tres, el mejor
del curso, el mejor de toda la facultad, pero no estaba preparada para aquella
explosión. Porque Marcos exploto, se encontró y se desbordó, se paró a tomar
aliento y creció de un salto hasta hacerse inmenso, inalcanzable, tan poderoso,
tan lejano como esas estrelles cuya luz podemos ver sin ser capaces de calcular
la infinita distancia que las eleva sobre nosotros. Eso fue lo que ocurrió. Jaime
y yo estábamos delante, lo veíamos y no lo creíamos, le mirábamos y
desconfiábamos de nuestros propios ojos. Marcos volvió a pintar y ya no paró, y
nos quedamos sin palabras para describir lo que estábamos viviendo. Es un
filón, decía Jaime a veces, ha encontrado un filón de puta madre, se agotará,
pero lo que está haciendo es buenísimo, ¿verdad? Era buenísimo, más que eso,
era lo que querríamos hacer nosotros, lo que habría querido hacer cualquiera. Es
un filón, decía Jaime, pero no, aquella vez no tuvo razón, porque Marcos ya no
paró, no podía parar, y más que agotarse, se desdoblaba, pintaba tres y cuatro
cuadros a la vez, los rechazaba y pintaba encima, y lo que hacía era siempre
mejor que lo anterior, y por eso Jaime empezó a correr, a trabajar con una
furia agria y estéril, a vaciarse sobre el lienzo como si pintara con su propia
sangre. Pero la competencia era imposible. La distancia que estaba abriendo
Marcos no se proyectaba en el Horizonte como un estímulo, una meta visible, un
ejemplo que seguir. Su camino dejaba tras sus pasos un desierto brutal,
abrumador, un páramo cruel y desolado, sin vegetación, sin agua, sin vida. La
vida no era posible a su lado, no era posible el arte, ni el éxito, ni el
talento, ni el color, porque él lo absorbía todo, lo masticaba todo, se lo
bebía todo, y nos dejaba limpios, secos, exhaustos, casi muertos. El mundo se
había convertido en un jardín pequeño, privado, secreto, y era sólo suyo. Eso sentía
yo, y no se o reprochaba, no podría reprochárselo jamás porque le quería,
porque le entendía, porque le envidiaba. Jaime habría hecho lo mismo, yo habría
hecho lo mismo si hubiera podido, pero no podíamos, no teníamos ese poder, esa
fuerza, esa suerte. Sucedió muy deprisa y nos separo para siempre. No parecía
magia pero era asombroso, hacía mucho ruido pero no tenía truco. Jaime seguía
siendo un dibujante extraordinario. Yo seguía pintando cuadros inquietantes. Él
se había convertido en un pintor de verdad, nada más que eso. Marcos Molina
Schulz, algo único.
- Creo
que está casi bien – nos decía de vez en cuando-. ¿Qué os parece?
- No.
No está casi bien, no está ni siquiera bien – Jaime perdía la paciencia, se
exasperaba, llegaba a chillar mientras paseaba por la habitación, moviendo las
manos como si estuviera a punto de volverse loco-, es la hostia y tú lo sabes,
lo sabes, hijo de puto, lo sabes, lo sabes, lo sabes...
***
Entonces
fui yo quien se quedó sola. Estuve sola mucho tiempo mientras el sol subía en
el cielo, y cuando empezó a bajar seguía estando sola. Pasé todo el día tirada
en la cama, pensando, calculando, intentando encontrar una salida, una balsa de
troncos flotando en un océano, una escalera de emergencias en un edificio en
llamas, un paracaídas oculto en un avión que se va a pique, una fórmula màgica,
un tesoro escondida, un bálsamo capaz de reparar la muerte.
***
Encerrarnos
en un castillo de cartón, una fortaleza fragilísima y sólida al mismo tiempo
como una roca, como había sido una vez la ecuación perfecta de nuestros cuerpos
impares, que nos había dado más de lo que habíamos tenido nunca.
Fragments
de Castillos de cartón, d’Almudena Grandes- 2004 – Tusquets Editores
L’amor pot moure muntanyes,
però no hi ha dues històries d’amor iguals. Cada persona interpreta els seus
sentiments i les seves relacions de forma diferent. En funció del que li han
ensenyat, però també de tot allò que li han intentat prohibir. Pretendre
inculcar determinats models de parella o determinades formes de guanyar-se la
vida, de vegades, produeix justament la reacció contrària a l’esperada. N’hi ha
prou amb que et prohibeixin una conducta per a que et despertin la curiositat
per experimentar-la.
Podem estimar a dues persones
a la vegada? Estaríem parlant d’amor o seria només sexe? Ens hauríem tornat uns
viciosos o, senzillament, ens hauríem atrevit a desprendre’ns de prejudicis que
ens aboquen a viure reprimint els nostres instints i els nostres veritables
sentiments?
A Castillos de cartón,
Almudena Grandes crea una trama plena d’art, de sentiments, d’amistat i de
llibertat, però també de fracàs, de patiment, de solitud, d’impotència i d’impostura.
La mateixa dèria que ens entra
a molts amb l’arribada d’un any nou, també ens posseeix quan arribem als divuit
o als vint anys i comencem a assaborir les mels de la pròpia independència,
quan ens creiem invencibles i somiem que tots els nostres desitjos es podran
complir i que viurem vides millors que les que viuen els nostres pares. Però la
vida, qui sempre toca de peus a terra mentre nosaltres no parem d’aixecar els
nostres castells de cartró, ja se’n cuida de fer-los caure i d’ensorrar-nos a
nosaltres sota les seves runes. Mai no n’hi ha prou amb tenir il.lusió ni amb
estar dotat de determinada facultat. També calen ambició, bons contactes,
determinat caràcter i de vegades aprendre a oblidar-te dels teus orígens, dels
teus antics amics i dels teus propis sentiments, per tal d’aconseguir triomfar
a la vida en aquell camp pel que has nascut dotat. Però, malgrat l’èxit, un dia
pots descobrir que aquest castell que has aconseguit aixecar, per dins, està
tan buit i tan glaçat com tu mateix.
Els somnis que ens motiven a
treure la nostra millor versió no sempre ens duran cap a on, realment, voldríem
anar. Cal que recorreguem aquest camí il.lusionats, però desperts, per evitar confondre’s
de ruta i acabar trobant el contrari del que busquem. Perquè de res serveix
aconseguir l’èxit, si a canvi hem de renunciar a la nostra pròpia llibertat.
Estrella Pisa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada