Les arrels que ens van permetre florir
Quan fem l’exercici de mirar enrere i ens veiem a nosaltres mateixos de petits, és fàcil sentir una mena de nostàlgia d’un temps i d’uns escenaris que ja no hi són. Encara que els pares o els avis conservin la mateixa casa on nosaltres vam créixer, tots els racons han canviat. El carrer, la plaça, els patis o el jardí, les habitacions, els mobles i els objectes poden ser molt diferents i ens podem trobar amb dificultats per situar cada moment viscut a la nostra infantesa en el punt precís del decorat actual.
Les persones no només creixem
i envellim, també canviem constantment tot allò que ens envolta, substituint
unes coses per unes altres, creant-nos noves necessitats i prescindint d’allò
que ja no ens fa servei. Així, desapareixen vells escenaris per donar pas a d’altres
nous.
Recordo que el meu avi cuidava
un hort just davant de casa seva. Només tenia de travessar una carretera que en
aquells anys no estava ni asfaltada. En aquell hort les meves germanes i jo van
passar molt bones estones entre faves, pèsols, cigrons, patates, carrotes i
mongetes verdes. L’avi tenia amb nosaltres una paciència infinita i feia que
cada tarda que passàvem amb ell a l’hort fos com un dia de festa per a
nosaltres. En créixer, l’avi ja no va saber connectar amb nosaltres ni
nosaltres amb ell. Potser perquè tots plegats havíem perdut la innocència. Per
a un nen tot és molt fàcil quan se sent a gust. No li calen grans paraules ni
tampoc masses explicacions. N’hi ha prou amb permetre-li que deixi volar
lliurement la seva imaginació. Això és el que sabia fer l’avi amb nosaltres.
Però amb els anys, van començar a fer-se necessàries les paraules i les
explicacions. I ell, en aquest sentit, potser estava tant verd com nosaltres.
Llavors van asfaltar la carretera i les hortes van començar a desaparèixer per
convertir-se en terrenys urbanitzables que no van trigar a omplir-se d’establiments
comercials.
Els avis ja fa vint-i-cinc
anys que no hi són. La casa de planta baixa on vivien de lloguer continua allà
on era, però ara hi viu una altra família. Els patis que l’àvia tenia sempre
plens de flors de tota mena i de tots els colors, ara segurament tindran un
aspecte ben diferent. Però a la meva memòria continuen lluint com ho feren a la
meva infantesa.
En Rafel Nadal va publicar al 2012
Quan érem feliços, la primera novel.la d’una trilogia sobre la història
familiar que culminaria aquest 2021 amb Quan s’emborren les paraules.
Quan érem feliços es concentra
en la infantesa i la joventut dels dotze germans Nadal Farreras, entre els qui trobem
al propi autor, que era el sisè.
Des d’aquell
dia, a casa la guerra va deixar d’existir. No se’n parlava ni se’n recordava
cap episodi concret. En tot cas, algun dels grans podia dir: “això era abans de
la guerra” o “si sabéssiu el que és passar gana a la guerra no llençaríeu ni un
rosegó de pa”, però era una manera de dir. I, sobretot, mai no es parlava de
política. Érem a la postguerra, però la guerra no havia existit.
Vist amb
la perspectiva dels anys, per als pares i per als avis la Guerra Civil només
era una referència moral que no s’havia de repetir, però ni es van apuntar al
carro dels guanyadors ni van fer carrera al règim. Més aviat, van marcar
diferències de seguida.
***
Sovint
penso que la felicitat té a veure amb tot això,
amb el fet de satisfer les necessitats més primàries; veure venir un
grop de lluny, quan ets al mig del mar de la Fosca, i posar proa a la platja a
temps d’arribar-hi, lligar la barca i pujar a la terrassa de casa just quan la
tempesta es desferma sobre la badia. O veure venir els núvols de tempesta de la
banda de les Guilleries, quan ets al camp de les figueres, al mas, i córrer cap
a la casa i trobar-hi el foc encès i flairar l’olor del sopar que s´està fent a
la cuina. O tenir gana i entrar al rebost i trobar-hi caixes de fruita i
conserves fetes a l’estiu, quan hi ha de tot, i saber que en cas d’emergència
podries menjar durant unes quantes setmanes, encara que t’haguessis de tancar a
casa i no poguessis ni sortir a comprar. O veure córrer la mainada i deixar-los
fer al seu aire, però sabent que, si et necessiten, ets a tocar.
Segurament
la felicitat és això: tenir consciència de les necessitats primàries- menjar,
aixoplugar-se i protegir les cries-, poder-les satisfer i ser-ne conscient. Després
ja pots organitzar les relacions amb els altres i et pots fer tota mena de
preguntes i buscar-hi resposta: això ja és la civilització.
Fragments de Quan érem feliços de Rafel Nadal, Premi Josep Pla 2012- Edicions Destino.
Comparada aquesta família amb
moltes famílies de la mateixa època que també eren molt nombroses podríem pensar
que els Nadal Farreras eren uns nens privilegiats, perquè podien estudiar
interns al Collell, perquè mai els va faltar un plat a taula, perquè van poder
anar a la universitat i es passaven tot l’estiu a la casa que tenien a la
platja de la Fosca a Palamós. No deixaven de pertànyer a la burgesia de Girona
i, per molts germans que fossin a l’hora de repartir-se els privilegis, sempre
viurien millor que molts altres amb pares força més pobres. Però el cas és que
aquests dotze germans també van conèixer l’austeritat, havent de córrer per no
fer tard a la taula si no volien quedar-se sense la porció que els pertocava, passant-se
la roba dels més grans als més petits, reciclant joguines i havent de fer
equilibris amb els diners que els donaven els pares mentre estudiaven. Però,
malgrat tot, van ser feliços apurant tot el que tenien al seu abast. La
novel.la és un cant a aquells anys en que la cosa més insignificant als ulls
dels adults podia esdevenir una descoberta extraordinària per als infants.
Ser capaços de quedar-nos amb
la part positiva de tot allò que hem viscut és el que ens ajuda a fer les paus
amb nosaltres mateixos. El que ens permet tirar endavant, oblidant velles
ofenses, moments crítics i ferides que, hores d’ara, ja haurien d’haver
cicatritzat. Perquè, per dura que pugui resultar la vida en determinats
moments, sempre hi ha alguna cosa que ens pot fer somriure i sentir-nos agraïts
de ser vius. Només ens cal aixecar els ulls i buscar la llum. De vegades no la
veiem, però la tenim al costat. El millor de la infantesa són els germans i,
quan no es tenen, solen ser els cosins. La llum és tot el que compartim amb
ells i el que fa que cada moment junts esdevingui màgic i irrepetible.
Quan em dèiem xampany és la
segona entrega d’aquesta trilogia. Comença quan el seu besavi Francisco Oller
queda orfe de pare i mare i, amb només 16 anys, decideix emigrar a França per
buscar-se la vida. El seu caràcter emprenedor i la seva autoexigència el
configuren com un visionari que acaba muntant una fàbrica de taps de suro a
Reims i una altra a Cassà de la Selva, d’on era originari.
Quan
van reprendre el camí del Voló, li van tornar les preguntes que el perseguien
des que havien sortit de Reims. Començaven a resultar-li una obsessió
malaltissa, però no sabia com esquivar-les. Un cop més va tancar els ulls i va
deixar que les preguntes el turmentessin fins a la frontera. Com podia ser que
Europa tornés a caure sota el pes de la violència més extrema? Com podia
explicar que alguns dels seus clients alemanys que apreciava s’haguessin deixat
enlluernar per aquell fanàtic que escampava el terror per tot el continent? Què
havia passat perquè desenes de milers de combatents que havien sobreviscut de
miracle a la Gran Guerra ara haguessin d’abandonar la família i tornar al front
obligats per la desraó més infame?
Va
recordar el seu cap de producció, l’André Pinsard, plorant al pati de la
fàbrica, un any abans, quan va rebre la carta de mobilització; va pensar en el
fill d’en Maquin, que també era a primera línia per segona vegada en només vint
anys. Com ells, milers de joves que s’havien salvat de l’acarnissament de la
primera guerra de trinxeres tornarien a matar-se als camps de batalla de tota
Europa. Què devien pensar? D’on treien les forces? Quin futur tràgic els
esperava? Hi havia algun mecanisme humà per explicar aquella bogeria
centreeuropea? El besavi hauria entès que tot això passés a una Espanya de la
qual sempre desconfiava, però li resultava del tot incomprensible que pogués
reproduir-se a l’Europa que admirava i que inspirava totes les seves accions. Eren
criminals aquells que només uns anys abans semblaven homes de negocis
amabilíssims, d’una sensibilitat i una cultura indiscutibles?
No
tenia respostes, només la certesa que la vida el condemnava a transitar de
guerra en guerra. I quan va entregar el passaport per traspassar el control
fronterer i entrar a Espanya, va intuir que el seu viatge estava a punt d’acabar
just allà on havia començat mig segle abans. Es va preguntar si el destí seria
tan cruel de condemnar-lo a morir en aquell racó de món del qual havia fugit i
va sentir el mateix abatiment d’aquell dia que, tornant de Grècia amb l’Aimée,
es van creuar al golf de Nàpols amb els vaixells de guerra italians que
navegaven a tota màquina per afegir-se a l’enfrontament fraticida dels
espanyols.
Fragment
de Quan en dèiem xampany, de Rafel Nadal- 2013- Columna.
Quan em dèiem xampany relata
la història de la família i dels seus negocis fins la mort del besavi al 1947.
També narra les disputes familiars entre la branca de la filla i els nets
catalans que vivien a Cassà i a Girona i la branca dels fills i nets francesos,
que vivien a Reims i a París. A totes les famílies es couen malentesos, enveges
i traïcions.
Els episodis d’aquesta
història familiar es conjuguen en un marc convuls: la Primera Guerra Mundial,
el crac del 29, la persecució nazi dels jueus, la Guerra Civil Espanyola i la
Segona Guerra Mundial. Temps molt difícils per néixer, per créixer i per fer
negocis. Però els protagonistes d’aquesta saga no només se’n surten, sinó que,
a més a més, prosperen i aconsegueixen ser feliços, gaudint de les petites
coses, com ara comprovar, a cada celebració familiar, si el tap de suro d’una
ampolla de cava du la marca autèntica de la indústria que va fundar el besavi.
Estrella Pisa
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada