Fulles de didalera
El naixement i la mort són
moments que delimiten la nostra existència. Si hem nascut, haurem de morir, per
molt que ens esforcem en no pensar-hi i en desterrar la mort del nostre dia a
dia.
Però la mort es fa present,
malgrat la nostra insistència en evitar els seus ulls.
Al llarg de la història, la
humanitat sempre ha envoltat la mort de misteri i de llegendes sobrenaturals.
Lluny d’acceptar que, tal com ens comencem a formar a partir de petites cèl.lules
que es van transformant primer en un fetus i després en un nadó en el moment
del naixement, també ens comencem a desintegrar en el moment de la mort, fins a
tornar al no res, el que de vegades fem es creure diferents fórmules de perpetuar-nos
més enllà de la vida. D’aquesta por al que pugui passar després, van néixer
totes les religions i es van començar a crear en l’ideari col.lectiu el cel i l’infern,
l’Olimp i l’Hades, el paradís i l’inframon. Des dels antics faraons egipcis als
emperadors de la llegendària Xina o a les civilitzacions precolombines que
poblaven els territoris americans que van conquerir els europeus, tots els
pobles de la terra han venerat als seus morts procurant complir amb totes les
tradicions i preparant-los els seus aixovars per tal que tinguessin un bon viatge
a l’altre món, arribant a extrems tan dramàtics com enterrar en vida amb els
morts a les persones que els havien servit, o fins i tot a les seves parelles.
I, entre aquests dos mons
oposats dels vius i dels morts, no va trigar a idear-se la manera de passar d’un
costat a l’altre, explorant els vius el món dels morts o visitant els morts el
món dels vius. Així començaren a aparèixer els esperits, els fantasmes, les
impregnacions, els espectres i tota mena de criatures sobrenaturals que només
podien ser advertides per determinades persones amb una sensibilitat molt
superior a la que es considerava habitual en les persones. Es molt difícil
aventurar qui va ser primer, si els esperits o les persones que asseguraven advertir
les seves presències. Però el cas és que començaren a proliferar figures com els
mèdiums o els espiritistes, que suposadament podien posar en contacte als morts
que havien quedat atrapats entre els dos mons amb els seus familiars per tal
que aclarissin els temes que no van poder aclarir en vida del mort i poguessin
alliberar-se. També proliferaren els exorcistes, que acudien quan la medicina fracassava
en casos de trastorns mentals, fent creure a les famílies dels afectats que
aquelles persones estaven posseïdes per esperits que no havien aconseguit
descansar en pau.
Tot i la manca de base
científica de totes aquestes idees, molta gent les ha cregudes i ha alimentat
un ampli mercat esotèric que ha perdurat fins al dia d’avui. Aquesta realitat
paral.lela ha inspirat a molts escriptors, guionistes de cinema o de sèries de
televisió i artistes de tota mena a crear personatges que ens han sorprès i
esgarrifat a l’hora.
Tal és el cas de l’Annabel
Lovelace, la protagonista de la primera novel.la de la Victoria Álvarez, Hojas
de dedalera.
Ambientada entre la darrera
dècada del segle XIX i els primers anys del segle XX a Londres i rodalies,
narra la història d’una nena que pateix del cor i, als sis anys, s’assabenta de
la mort de la seva mare perquè aquesta se li apareix, descobrint així els seus
poders paranormals per establir contactes amb els morts que han quedat atrapats
entre una dimensió i l’altra. Aquest descobriment serà aprofitat pel seu oncle,
amb qui viu, per treure diners a les famílies més benestants de la zona. El que
l’home no sap és que la seva neboda no menteix i els ajuda realment a que els
seus morts puguin alliberar-se.
-No he
cambiado nada... porque no he vivido nada- le contesto-. Nunca pasaré de los
treinta años que tenía en el momento de mi muerte. Hay algo que no sabe, mi
querida señorita Lovelace, y es que cuando nos conocimos en Highgate hace diez
años exactos... ya estaba tan muerto como ahora. – Annabel se tambaleó,
abriendo los ojos de par en par. No podía creer que aquello fuera cierto-. No lo
achaque a su imperícia- le recomendó el Caballero sin Nombre, al percatarse de
su conmoción-. Hacía demasiado frío en el cementerio. Es comprensible que no se
alarmara por mi temperatura, aunque me detuviera a poca distancia de usted. Además
de que, por lo que recuerdo, no se encontraba atravesando su mejor momento...
Ni siquiera
lo sucedido con Tom Lovelace conseguiría sacar a Annabel de su perplejidad. Le había
salvado la vida un espíritu. Le había entregado su confianza a una persona tan
incorpórea como su madre... Al mirarle de nuevo comprendió que no estaba
mintiendo: los contornos del Caballero sin Nombre no eran tan nítidos como los
de alguien que acabara de morir. Oscilaban levemente, como si una neblina
recubriera sus rasgos.
-Entonces...-
Le costaba asumir la evidencia-. Aquel entierro al que usted asistía...
-Era
mi propio entierro, y lo que depositaron dentro de mi panteón, el que mandé
construir en Highgate varios años antes, era mi cuerpo- le contesto el
Caballero sin Nombre-. Cuando usted me vio, me estaba despidiendo de mis
parientes. Resulta muy curioso escuchar la cantidad de valoracions positivas
que se hacen de un familiar cuando ha muerto. Casi me daban ganas de conocerme
a mí mismo.
***
- En
ocasiones pienso que lo que reverenciamos en los cementerios cuando acudimos a
visitar las tumbas de nuestros seres queridos no son solamente sus huesos, sino
nuestro propio dolor. Construimos panteones para recordarnos lo mucho que
amamos a nuestros padres, hermanos, amantes y amigos; queremos que el mundo
entero lo comprenda, que nos compadezca por nuestra pérdida, pues lo que nos
hace más daño no es pensar en lo que sucede en el Mas Allá... sinó en lo que
nos espera en esta dimensión. La parte más importante de nuestra conciencia
desaparece con nuestros muertos. Así que todos estamos un poco muertos, en
cierta manera.
Fragments
de Hojas de dedalera, de Victoria Álvarez- 2011- Ediciones Versátil
Una història sorprenent en la
qual, al marge dels fenòmens paranormals, trobarem l’essència d’una època que
va marcar molts precedents en tot el que arribaria a donar de sí el segle XX.
És l’època dels crims de Jack l’esbudellador al barri pobre de Whitechapel de
Londres, però també d’importants descobriments en medicina, d’avanços
científics i tecnològics, de grans pintors com Rossetti o Monet i de les
primeres manifestacions reclamant els drets de les dones.
Dones com l’Annabel podien ser
tancades en institucions psiquiàtriques de per vida, només pel fet de ser
lliures i independents. De fet, qualsevol marit que s’hagués cansat de la seva
dona podia internar-la en qualsevol d’aquests centres al.legant que no estava
bé del cap. Només li calia la signatura de dos metges a qui, segurament, un
home amb diners ho tindria molt fàcil per comprar-los la seva voluntat.
Viure en un món així d’angoixant
ajuda a entendre per què algunes persones podien arribar a la conclusió de que
serien més lliures, un cop mortes, que mentre continuessin amb vida.
Estrella Pisa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada