En nom de l'absurda pàtria
Quan tenia onze anys i començava
a escriure teniu un diari. Bé, en realitat era un senzill quadern prim on cada dia
intentava deixar anar el que pensava per les seves pàgines de ratlla doble.
Sempre parlava de la guerra, perquè era el que veia per la televisió. Tot l’Orient
Mitjà estava encès i els morts eren el plat fort de cada dia. Un d’aquests
conflictes es patia a l’Afganistan, on les dues grans potències mundials s’havien
posicionat cadascuna amb la part de la població que més els interessava. Era
evident que la població afgana els importava un rave a tots plegats, però l’oportunitat
de treure algun profit d’una situació complicada sempre ha estat un caramel
massa llaminer pels poderosos. Si per tal d’aconseguir el que ells volen s’han
de sacrificar uns quants milers de vides, on és el problema? A qui li poden
importar un grapat de nois i noies disposats i disposades a morir per una idea
que no saben que és equivocada? Quan la pàtria t’enganya, et mata i li trenca
el cor als teus pares, a la teva parella, als teus fills, què et pot quedar?
Què et queda quan sobrevius, però t’has hagut de deixar enrere les cames, els braços,
els ulls... o la lucidesa mental?
Aquella guerra es va començar a desencadenar
al 1978 i no es donà per acabada fins al 1992, tot i que els russos van haver d’abandonar
dos o tres anys abans, admetent que la seva participació al conflicte havia
estat una errada, una estratègia política equivocada. Durant els més de deu
anys que van estar enviant als seus joves a aquell infern els alts comandaments
i els polítics del país van estar cuidant al mil·límetre els missatges que
traslladaven a la població civil sobre el que passava a l’Afganistan. No volien
reconèixer que els nois eren enviats a la guerra i, per captar-los, fins i tot
a ells els deien que els enviaven a un altre destí, a fer una espècie de servei
militar. Però el cert és que, d’aquell estrany servei militar, moltes mares
rebien als seus fills adolescents dins de caixes folrades de cinc que mai els
permetien obrir. Potser perquè no sempre haurien trobat el cadàvers del fills,
sinó fragments de cossos que potser no es corresponien amb la identitat que
figurava escrita sobre la caixa.
Els missatges acostumaven a ser
molt asèptics i sempre políticament correctes. I després venien amb les
medalletes i les banderes, fent servir la paraula heroi fins a la sopa per
tractar de pal.liar el dolor d’aquelles pobres mares o d’aquelles pobres vídues
que quedaven desemparades amb fills petits i el futur trencat.
Svetlana Alecksievich va voler
treure a la llum la realitat d’aquell maleït conflicte al 1989 amb el seu llibre
documental Los muchachos de zinc. Un llibre dur, potser dels més durs que he
llegit mai, on són els propis protagonistes de la història els qui l’expliquen
a través de testimonis esgarrifosos d’una crueltat absoluta. Temps després de
la seva publicació, quan el llibre es va convertir en un èxit de vendes a molts
països, el règim soviètic va aconseguir fer canviar d’opinió a alguns dels
protagonistes supervivents que apareixien al llibre i els van convèncer de que
demandessin a l’autora per difamació i per intrusió al seu honor. Una de les mares
i un ex-soldat mutilat la van portar a judici, acusant-la d’haver-se inventat
part dels seus testimonis.
La demanda de la mare va ser
desestimada, però la de l’ex-soldat va prosperar i l’autora va haver d’indemnitzar-lo.
Entre d’altres coses, l’acusava de no haver escrit correctament el seu nom. L’autora
ho va fer per protegir-lo de les possibles represàlies que pogués perpetrar el
règim contra ell.
Después
de la guerra caí en la cuenta de lo terribles que son las fábulas infantiles. Siempre
se matan unos a otros, la bruja cocina al horno a los humanos... Sin embargo,
los niños no se espantan. Pocas veces lloran.
Queríamos
seguir siendo normales. Una vez vino una cantante. Era una mujer muy guapa, sus
canciones te llegaban al alma. Allí echas mucho de menos la presencia de las
mujeres, la estuvimos esperando como se espera a un ser querido. Por fin salió
al escenario:
“Cuando
venía de camino me han dejado disparar una ametralladora. ¡Qué alegría! ¡Me ha
encantado disparar!
Y
comenzó a cantar. Para el estribillo nos pidió:
“-¡Venga,
chicos, todos juntos! ¡A batir palmas!
Nadie
respondió. Todos nos quedamos callados. Y ella se fue, el concierto fue un
fracaso. La superchica había venido a ver a los superchicos. Pero resulta que
esos superchicos pasaban un mes tras otro durmiendo junto a ocho o diez camas
vacías... Los que habían dormido en esas camas ya estaban en el frigorífico...
en la morgue... En el cuartel, de ellos ya solo quedaban sus cartas, colocadas
en diagonal encima de sus camas... Las cartas de sus madres, de sus novies: “Sal
volando con el saludo, regresa volando con la respuesta...”
***
“¡Escribid
en las tumbas, tallad en las lápidas que todo fue en vano! Talladlo en las
piedras para que perdure a lo largo de los siglos...
“Nosotros
aún nos moríamos allí, y aquí ya nos estaban juzgando. Transportaban a los
heridos a la Unión Soviética y los metían en un cuartucho del aeropuerto para
que la gente no los viera. Para que no supieran... Ninguno de vosotros se paró
a pensar: “¿Por qué en tiempos de paz los hombres jóvenes regresan del servicio
militar con órdenes de la Estrella Roja y medallas al valor y por el servicio
de combate? ¿Por qué traen todos esos ataúdes y mutilados?”. Nadie se hacía
esas preguntas... Yo no las he oído nunca... Escuché otras cosas... En 1986
estuve de permiso, me preguntaban: ¿Qué, os pasáis el día tomando el sol,
practicando la pesca y ganando pasta por un tubo, verdad?”. Los periódicos se
mantenían en silencio o simplemente mentían. La televisión, tres cuartos de lo
mismo. Somos invasores, es lo que escriben actualmente. Si éramos unos invasores,
¿por qué los alimentábamos, por qué les repartíamos medicamentos? Entrábamos en
un kishlak y ellos se alegraban; nos íbamos y ellos se volvían a alegrar... No
conseguí entender por qué siempre se alegraban.
***
“De
noche tengo miedo porque vuelvo a ver... En los sueños no soy ciego...”
Fragments
de Los muchachos de zinc de Svetlana Alecksiévich- 1989- Editorial Debate
És curiós com ens manipulen en
nom del dolor i ens col.loquen en la posició de perpètues víctimes per tal de
continuar dirigint la nostra manera d’interpretar el món i d’entendre el que
ens passa.
Aquest comportament no és
inherent a cap guerra en particular, sinó que s’acaba repetint en totes elles.
Intentant fugir del dolor de la pèrdua, ens consolem mitificant a aquells que
hem perdut. I els estats que ens governen, ja siguin autocràtics o democràtics,
saben molt bé quines tecles ens han de tocar per tal que reaccionem en la
direcció que ells volen. Així, ens sermonegen amb la propaganda omplint els
titulars de paraules com “herois”, “pàtria” “lleialtat”, “servei”, etc. D'aquesta manera aconsegueixen que la mare que ha perdut al seu fill de 18 anys i en un primer
moment ha sentit que la seva vida ja havia perdut el sentit, uns anys després,
arribi a creure’s que el seu sacrifici era necessari per defensar la integritat
de la pàtria. Una pàtria que l’ha deixat sense res i que, quan es va retirar
del camp de batalla, va començar a difondre missatges contradictoris,
reconeixent que Afganistan havia estat una equivocació.
Milers de nois van perdre la vida
per l’equivocació de quatre descerebrats que es pensaven que eren els reis del
mambo només perquè algú amb molt de poder els havia col.locat en una cadira
estratègica. Si hem de parlar d’errades, potser que comencem per admetre que les més imperdonables són les
que es cometen quan es trien les persones equivocades per a governar certs països.
Aquells nois i moltes noies que
havien estat reclutades per a fer feines auxiliars o com a personal sanitari van
perdre la vida sentint-se enganyats, utilitzats per la seva “pàtria”. Molts d’ells
mai van explicar a les seves famílies on eren realment ni el que feien. Els
veterans es dedicaven a robar als que acabaven d’arribar. Els prenien fins i
tots els uniformes nous i els donaven roba que s’havia utilitzat a la segona
guerra mundial. Llavors canviaven tota aquella mercaderia per abrics de pell, rellotges,
transistors o alcohol i drogues als basars. Els abrics i la resta d’articles de
luxe els guardaven per quan anaven de permís a casa seva, per obsequiar amb
ells a les mares o les parelles. L’alcohol i les drogues els permetien aguantar
la pressió i sortir a matar com veritables salvatges.
El menjar també era un bé escàs i
de vegades havien de passar amb llaunes de carn o peix que portaven caducades
des dels anys cinquanta.
Un altra enganyifa tremenda era
la que patien les dones. Els deien que necessitaven dones als hospitals, als
menjadors o a les oficines, però un cop eren allà, comprenien que l’únic que s’esperava
de moltes d’elles era que escalfessin els llits dels militars de més rang
destacats a la zona. D’això se’n pot dir servir a la pàtria? Quina pàtria pot
permetre aquestes aberracions? Quina pàtria esclavitza, humilia i envia als
seus soldats a la guerra sense menjar, sense roba ni botes i sense material
mèdic adequat per salvar als ferits que acaben morint per infeccions, per
virus, per manca de vitamines i dels nutrients més essencials?
Han transcorregut més de trenta
anys des de la fi d’aquella maleïda guerra, però al món no han deixat de
declarar-se’n de noves. I sempre es repeteix el mateix patró, reproduïnt-se les
mateixes injustícies. Els ineptes es barallen a distància des de les pantalles
dels seus luxosos despatxos, però els qui acaben pagant els plats trencats
sempre són els nens que, creient-se que el món és un lloc idoni per jugar a ser
herois, es deixen enredar i acaben tornant mutilats o en taüts de zinc.
Maleïdes siguin totes les guerres
i els monstres que les provoquen sense tacar-se mai les mans de sang.
Estrella Pisa
Jo crec qude en pos de la salut mental, la historia i com fer que al capdavall, s'aprecien ments antigues i que es podem apendre de les de aquest moment. Son crucials, coses que abans no pensavem que fos possbile. No sé diguem boja però crec que es pot exprime moltes coses. i la historia té aquesta capacitat. No l'he llegit però com sempre, brilla. PETONS.
ResponEliminaLa història sempre tendeix a repetir-se, però no aprenem. No ens serveix el que van patir aquells que van tenir la desgràcia d'haver de viure qualsevol de les guerres del passat. Per això, cada x temps, tornem a caure de quatre grapes en el perany d'un nou conflicte. Per molt avançats que creiem estar, davant d'una situació de guerra, els humans deixem anar els nostres pitjors instints, davant dels quals no hi ha educació ni cultura que valgui. És molt trist, però és el que estem veient cada dia a Ucraïna i a tants altres indrets del món on la guerra està fent acte de presència en aquests moments.
EliminaUna forta abraçada Keren.