La ciutat fantasma
A l’hora d’obrir la nostra
ment a altres realitats que no tinguin massa a veure amb les nostres rutines
diàries tenim moltes opcions: podem dedicar un temps a caminar, a practicar l’esport
que millor ens faci sentir, a quedar amb amics per a fer el toc, a prendre el
sol a la platja o a viatjar per conèixer altres parts del món. Però no ens
podem oblidar de les possibilitats que ens brinda la cultura: els llibres, la
música, el teatre, la dansa, el cinema, la pintura, l’arquitectura o l’àmplia
varietat de museus que podem visitar.
El fet d’aprendre a llegir fa
que la nostra realitat s’expandeixi en totes direccions, podent arribar a
esdevenir infinita. Doncs els llibres no s’acaben mai i cadascun ens aporta idees
noves, històries que per molt que ens puguin semblar calcades d’altres
històries que hem pogut llegir abans, mai s’expliquen de la mateixa manera i
aquest fet fa que ens despertin emocions completament noves.
Si el contingut d’una història
és important, la forma que trien els autors per a explicar-la acaba sent
determinant a l’hora de que aquesta arribi als lectors i aconsegueixi connectar
amb ells.
Vaig començar a llegir a Victoria
Álvarez amb la seva novel.la Hojas de dedalera, en la que narra les aventures i
desventures d’una mèdium i part dels seus personatges són ànimes en pena. En
començar a llegir La ciudad de las sombras, primera part de la trilogia Helena
Lennox, tenia la intuïció de que també em trobaria amb històries d’ultra tomba,
però no ha estat així.
Aquesta vegada la trama de la
novel.la transcorre entre Egipte, Londres i la Índia i està ambientada a la
dècada dels anys vint del segle passat. Helena Lennox és una noia de disset
anys que acompanya als seus pares arqueòlegs en els seus treballs d’excavació a
Egipte. La seva vida no pot ser menys convencional i, quan els pares decideixen
tornar a Londres, amb la intenció d’enviar-la durant un any a un internat suís
on la puguin ensenyar a comportar-se com una “senyoreta”, el Museu Britànic els
encarrega la missió de viatjar a la Índia a investigar què els ha pogut passar
a uns altres arqueòlegs que han desaparegut a Bhangarh. Els pares decideixen
fer aquest viatge sols, però l’Helena aconsegueix fugir de la supervisió de l’oncle
i la cosina amb qui l’han deixada, per seguir-los fins a la Índia, on la seva
vida experimentarà un gir de cent vuitanta graus.
Per molt fort que creiem que
sigui l’obstacle al que ens enfrontem, ja es tracti d’una persona, de la
columna d’un temple o de la porta que es resisteix a obrir-se per permetre’ns
accedir a la realitat que ens amaga, només es tracta de descobrir el seu punt
més vulnerable per vèncer la seva resistència.
La protagonista d’aquesta
història té l’habilitat de desfermar als seus adversaris amb la seva naturalitat
i el seu esperit de lluita. Tant li és si la persona que té al davant és un
príncep com si és un dels seus criats, l’Helena tracta a tothom com a ella li
agrada que la tractin: com a una persona. Independentment del seu llinatge o
del compte bancari o les possessions que puguin tenir les seves famílies.
Per això li costa tant d’entendre
el sistema de castes indi i les supersticions de les que es valen els més
poderosos per manipular a la població més vulnerable.
La millor manera de preservar
un indret és envoltar-lo de llegendes que inspirin por als pobladors del seu
voltant.
La ciudad de las sombras gira
entorn al misteri que s’amaga a les ruïnes d’una ciutat que porta més de cent
anys abandonada. Tothom que ha intentat explorar-la després de la caiguda del
sol ha desaparegut per sempre més sense deixar-hi cap rastre. Però l’Helena acabarà desvetllant aquest
misteri i comprendrà que, moltes vegades, la veritat és molt més senzilla del
que ens atrevim a acceptar.
Ens passem la vida creient en
històries per a no dormir a l’hora de trobar-li sentit a allò que no acceptem
en comptes de dignar-nos a ser més sincers amb nosaltres mateixos i a obrir els
ulls de bat a bat quan el que ens està passant pel davant no ens acaba de
convèncer.
Els veritables fantasmes no
apareixen entre ombres al mig de les ruïnes dels temples o dels palaus
abandonats. Els més temibles fantasmes són aquells que tenim empresonats a les
dependències més fosques del nostre cervell. La nostra resistència a alliberar-los
és la nostra pitjor condemna.
Estrella Pisa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada