El visitant
Les lletres sempre ens han servit
per a comunicar-nos amb els altres, per estendre ponts que connectessin mons
diferents. La nostra història com a humans no es podria entendre sense la
invenció dels llibres. Gràcies a ells, hem conservat tot el que hem anat
descobrint a base de cometre moltes errades que sovint s’han pagat amb les
pròpies vides.
Aquest llegat impagable que hem
anat heretant generació rere generació ens ha fet cada cop més intel.ligents,
però també més lliures. Perquè la persona que llegeix té molta més informació
que aquella que no ho fa i, davant d’un intent de manipulació per part d’un
govern o d’un exèrcit o de l’empresa per la que treballa, té més recursos per a
combatre aquesta manipulació.
Des de temps ben antics, qui
més ha tractat d’impedir l’accés dels pobles a les lletres ha estat la
religió. Teòricament, les diferents religions tenen en comú una sèrie de dogmes
que els seus seguidors han de complir per tal de no ofendre a les divinitats
que les han inspirades. Molts d’aquests dogmes són pràcticament idèntics. Però,
en canvi, aquestes religions s’enfronten les unes a les altres i totes defensen
que el seu Déu és l’únic veritable.
Hi ha un lloc al món on tres
de les religions més importants que professen els humans conviuen enfrontant-se
cada dia i atacant-se amb bombes, sense aturar-se a pensar si aquests tres Déus
dels que parlen no serà, en realitat, un de sol. Aquest indret és Israel, on
jueus, musulmans i cristians lluiten per una terra que senten com a pròpia i
tracten de fer fora als que consideren indignes d’ella. Curiosament, també va
ser a Israel on va començar tot fa poc més de dos mil anys.
Gràcies al meu particular camí
de lletres, darrerament estic descobrint molts autors nous. Autors que moltes
vegades han d’acabar arriscant-se a auto-publicar les seves primeres obres
perquè cap editorial aposta en ferm per ells.
Un d’aquests autors que he
descobert recentment és en Jon Vendon. La seva novel.la El visitante m’ha sorprès
fins al punt de despertar-me records de moltes tardes de conversa que havia
viscut amb el meu pare quan jo tenia 12 i 13 anys. Un any després ell va morir
i jo vaig deixar de creure definitivament en Déu. Perquè considerava que, si
realment existís, no hauria d’haver permès que un home com el meu pare morís
amb només quaranta anys.
Com som els humans! Realment
pequem masses vegades de creure’ns el melic del món.
A la novel.la El visitante, el
propi protagonista és qui es qüestiona en diferents moments de la trama el
mateix: per què ha permès Déu que passés això?
El meu pare, a diferència
meva, sí era creient i practicant. Havia estudiat a dos seminaris i el seu
destí hauria estat convertir-se en capellà. Però als 16 anys li van recomanar
que abandonés aquell camí, potser perquè no el veien prou políticament correcte
pel que s’esperava d’un futur home d’església. El meu pare sempre va tenir un
sentit de la crítica molt desenvolupat, però en canvi el seu compromís amb Déu
era ferm. Es va passar la resta de la seva vida intentant ajudar als altres,
pecant d’ingenu una i mil vegades, deixant-se trepitjar per la seva pròpia
mare, caient en depressions que el van conduir lentament a una mort prematura.
Sempre es va qüestionar molts dels dogmes eclesiàstics, però mai va deixar de
creure en la figura de Jesucrist, fins al punt d’arribar a imitar algunes de
les seves accions.
Estic convençuda que, si el meu pare fos viu i tingués oportunitat de llegir El visitante, el gaudiria molt. Li hauria encantat la forma com Vendon dibuixa el personatge del Papa Pere II i com inclou al llibre moltes de les cites més cèlebres atribuïdes a Jesús.
És trist que, per a que et
valorin els grans, primer t’hagis d’arriscar a fer el camí tu sol i a enfrontar-te
amb tots els paranys imaginables. Només quan sobrevius a aquesta odissea i els
demostres que, sense les seves campanyes
de màrqueting, has aconseguit posicionar-te on els podries arribar a fer ombra
a alguns dels seus patrocinats, és quan es dignen a tenir-te una mica en
compte.
El mercat editorial, com tots
els mercats, no està exempt d’especuladors, de farsants i d’oportunistes. No
sempre els autors que arriben més alt i venen milers de llibres són realment
els millors. Són els qui venen més llibres, però quantitat i qualitat no sempre
van de la mà. I de vegades, darrera d’un bet-seller, només hi ha una bona
campanya de màrqueting que pot no ser totalment obra de l’autor que el signa,
sinó d’altres escriptors sense nom a qui es paga per fer la feina.
Sovint hi ha molt més talent, creativitat
i passió per les trames que conformen un llibre en un autor que acaba de començar
que en un altre que hagi arribat tan lluny que hagi acabat perdent el món real
de vista i es cregui per sobre del bé i del mal.
Per a mi un llibre ha de tenir
la capacitat d’emocionar-me, de connectar-me amb alguna part de mi mateixa i de
qüestionar-me el que sento. Sempre valoro que estigui ben escrit, que l’autor
hagi desenvolupat un estil propi i que no perdi el fil de la història anant-se’n
per les branques. Però el que més em convenç és la història que m’explica per
ella mateixa. Si aquesta no se m’aguanta per enlloc, potser l’acabaré de llegir
perquè totes les lletres em mereixen un respecte. Però mai no arribarà a
deixar-me empremta en el meu univers mental de llibres que han contribuït a fer-me
sentir una mica més lliure.
El visitante no només m’ha
re-connectat amb aquelles converses amb el meu pare, sinó que m’ha reafirmat en la creença de que, moltes vegades, Déu és l’excusa que hem trobat els humans
per a no entendre’ns entre nosaltres. Déu no és res més que la manifestació de
la nostra por a estar sols a l’Univers. Però, de la mateixa manera que l’hem
creat en el nostre inconscient col.lectiu, no dubtem a matar-lo cada vegada que
ens enfrontem a mort amb els nostres
iguals. Si tenim la capacitat de fer el bé i de condemnar el mal quan ens
fereix a nosaltres, per què no comencem a canviar el xip i ens determinem a actuar
cadascun de nosaltres com si fóssim aquest Déu a qui tant assegurem venerar? Si
ens arribéssim a sentir com una part de Déu, seríem capaços de continuar
odiant-nos, matant-nos o traient-nos la pròpia vida?
Qualsevol vida humana és el
més sagrat que tenim. Atemptar contra ella és no ser digne de cap Déu, ni de
cap Terra, ni de cap Cel.
Estrella Pisa
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada