El silenci dels ocells
Els quaranta anys de dictadura franquista es van fer molt llargs, però a la vegada, és com si s’hagués aturat el temps mentre a la resta d’Europa els nostres veïns s’afanyaven a refer-se de les seves ferides, reinventant-se després de l’horror i depurant responsabilitats entre els qui el van sembrar tant impunement.
Al temps que el que quedava de
món civilitzat perseguia i jutjava el nazisme, Espanya acollia a alguns dels seus
deixebles i els oferia la segona oportunitat que va negar als seus propis
fills. Deu ser perquè els criminals es reconeixen i s’ajuden entre ells.
Així, el mateix país que els espanyols vivien en blanc i negre es va acabar convertint en el paradís d’algunes de les ments més sanguinàries i maquiavèl·liques que va donar el segle vint. Sota el sol de la costa mediterrània, ex oficials que havien servit a Hitler es reconvertien en empresaris d’èxit, envoltats de luxe i de calers i protegits per les altes esferes espanyoles, mentre la població autòctona patia penes i treballs per pujar als seus fills sense matar-los de gana.
Paco Bonilla és l’autor de la
novel.la El silencio de los pájaros, on narra la història d’un de tants homes
que, per intentar poder oferir un futur millor a la seva parella, va decidir
marxar a estudiar i treballar a França poc després de finalitzada la guerra
civil espanyola. Una guerra civil que només va acabar de cares a la galeria,
perquè el terror va continuar durant les dècades següents. El protagonista d’El
silencio de los pájaros, Matías, acaba pagant molt car el fet de trobar-se al
lloc equivocat en el moment que no tocava, caient en mans de la Gestapo i sent destinat
a un camp de concentració. Ell, que a diferència dels seus companys de pis, mai
no s’havia ficat en política, es veu convertit en un apàtrida igual que ells i,
tot i que sobreviu a la barbàrie, quan alliberen el camp on ha estat confinat
tant de temps, es troba amb que no pot tornar a Espanya perquè ha perdut la
nacionalitat espanyola.
Tot i que el personatge de
Matías es fruit de la ficció, malauradament, la història en va plena de Matías
reals, d’homes i dones que van haver de pagar un preu massa alt per conservar
la vida i la pròpia dignitat. Els que es van quedar després de la guerra civil,
perquè van haver d’aprendre a callar i a mirar cap a un altre costat i els que
van marxar perquè no van poder tornar. La maquinària franquista, a través de
Ramón Serrano Suñer, ministre d’assumptes exteriors entre els anys 1940 i 1942
i cunyat d’en Franco, es va encarregar de tancar-los la porta als nassos amb
declaracions com: “Si no són a Espanya no són espanyols”.
Els ocells van desaparèixer del
bosc que havia a prop del camp on intentava sobreviure Matías i no van tornar fins que els forns crematoris no
van deixar d’emetre fum. Els exiliats no van poder tornar fins que el dictador
va morir i Espanya va començar a recobrar els seus colors.
Quaranta anys de foscor que
van silenciar el que havien patit molts espanyols més enllà de la frontera
francesa fins al punt de que la existència dels camps que el nazisme havia
sembrat per tota Europa era una espècie de secret molt ben guardat al que només
hi havien tingut accés molt pocs.
Va ser després de la mort del
dictador quan van començar a escoltar-se les veus dels que havien tornat, a través
de les seves pròpies paraules o de les lletres de periodistes i escriptors que
mai no es van conformar amb les versions oficials. Una d’aquestes escriptores
va ser la Montserrat Roig. Gràcies a la seva necessitat de buscar i trobar la
veritat, avui en dia comptem amb el millor llegat que ens hauria pogut deixar,
el seu assaig Els catalans als camps nazis. També tenim testimonis en primera
persona com els de la Neus Català, amb el seu llibre Resistència i el que va
escriure amb la Carme Martí, Un cel de plom, o també el de Joaquim Amat-Piniella, K.L. Reich. I, gràcies a historiadors seriosos com Benito Bermejo, hem pogut tenir
accés a les fotografies que alguns espanyols, com el fotògraf Francesc Boix,
van aconseguir fer dins del camp de Mauthausen i treure-les després amb l’ajut
de bones persones que es van arriscar per ells. Llibres, tots ells, que
evidencien el que alguns han volgut negar: que aquells camps van existir de
veritat i que a ells les persones eren denigrades i exterminades sense cap raó
de ser.
A banda d’aquests llibres, he
llegit moltes novel.les les trames de les quals estaven ambientades a diferents
camps i a diferents països. També alguna ambientada a Dènia amb un personatge
nazi (Lo que esconde tu nombre de Clara Sánchez, obra que la va fer guanyadora
del Premi Nadal de Novel.la al 2010).
Però El silencio de los pájaros
té quelcom que la diferencia de la resta i la fa especial. Potser és la forma
com està estructurada, el fet de que l’autor no fiqui els dits a les ferides dels seus personatges i
que li deixi el seu espai als lectors, per tal que s’acabin d’imaginar el que ell
només insinua. O potser és que el seu protagonista no va de víctima per la
vida, sinó que aprèn a adaptar-se a la realitat que es va trobant pel camí i a
passar pàgina cada cop que cal fer-ho. Es reinventa una i mil vegades, sent
capaç d’apreciar la vida en tots els sentits.
Estrella Pisa
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada