Quan els somnis confonen la realitat
La
nostra ment pot arribar a ser la nostra millor aliada o la nostra pitjor
enemiga. Tot dependrà de la naturalesa dels pensaments i els sentiments que li
generin les connexions entre les nostres neurones.
El
psicoanàlisis va significar una veritable revolució al món de psiquiatria i la
neurologia quan Sigmund Freud i els seus deixebles van començar a difondre les
seves excel.lències a les primeres dècades del segle passat. Des de llavors, ha
tingut tants seguidors com detractors, perquè mentre alguns es meravellaven
dels resultats que podia arribar a aconseguir, d’altres sempre s’han qüestionat
la fiabilitat dels seus mètodes.
Fins
a quin punt allò que somiem ens pot estar advertint d’un perill real imminent? A
“La interpretació dels somnis”, Freud analitza els somnis més habituals que
acostuma a tenir la gent i aventura els possibles significats que poden tenir.
Quan ens preocupa alguna cosa, quan patim per alguna pèrdua important o quan
temem enfrontar-nos a determinades situacions, és normal que durant el nostre
descans patim malsons on ens veiem obligats a passar per proves terribles que
de vegades ens fan despertar angoixats i sense tenir la certesa de si hem patit
un malson o l’amenaça era ben real. Són experiències que, en un moment
determinat, hem viscut tots i que no escapen necessàriament al sentit comú. El
problema ve quan ens obsessionem amb les coses que somiem i comencem a
interpretar pel nostre compte, i moltes vegades en sentit literal, els seus
possibles significats.
Obsessionar-nos
mai no ens pot reportar cap experiència positiva. Ben al contrari, ens pot
abocar a viure com esclaus de les nostres pròpies pors. Voler controlar en tot
moment el que està per arribar-nos és deixar de viure el present per passar-nos
el dia projectats cap a un futur inexistent, ple de paranys i de perills que
només existeixen en els racons d’una ment que creiem nostra, però ha estat segrestada
per la nostra obsessió i es limita a fer la seva santa voluntat.
A
la primera novel.la de Javier Castillo, “El dia que se perdió la cordura”, el
novel.lista ens presenta un personatge que decideix guiar-se per allò que somia,
interpretant d’una forma molt peculiar el seu significat. Aquesta dona,
apassionada de La interpretació dels somnis de Freud i de la psicologia en
general, no somia que arriba tard a la feina, ni que està a punt de caure del
llit, ni que es casa amb el seu pitjor enemic. El que somia són noms de dones.
I ella interpreta que aquestes dones han de morir per salvar la resta de la
humanitat de perills molt importants.
La
idea ja deixa entreveure que no estem parlant només de somnis, sinó d’algun
tipus de trastorn mental ben seriós i perillós si no es tracta a temps. Però la
dona és prou llesta com per manipular la pròpia parella i a tots aquells que es
convertiran en els seus macabres seguidors.
Observé los marcos de las fotos que
decoraban el salón con imágenes de mis padres sonrientes y abrazados. En pocas
de esas imágenes estaba yo, ni siquiera de bebé o más joven. No sé, Stella, si
comprendes lo que significó para mí aquella época. Aprendí dos lecciones que me
acompañaron el resto de mi vida. La primera, que es muy distinto lo que una
persona quiere, a lo que una persona necesita, a lo que una persona dice que
quiere. Mi madre necesitaba una vida, mi madre decía que quería ser libre, pero
quería estar prisionera. Tal vez le faltaba valor. Me atormenté durante años
pensando que ella no había encontrado un motivo lo suficientemente grande como
para huir de ese calvario. No me vio a mí, a su hijo, su motivo suficiente.
La segunda lección fue algo más perturbadora.
Lo que vi en mi padre me hizo entender que todos y cada uno de nosotros
guardamos dos mitades, dos extremos que nos impulsan hacia un lado o hacia
otro. Que podemos amar con todas nuestras fuerzas algo, pero siempre nos queda
una parte oscura esperando despertar. Mi padre amaba a mi madre, pero también
la odiava. Mi madre odiava a mi padre, pero también lo amaba.
***
Por primera vez en muchos años, su sueño
no contenía más pistas que el rostro de aquella mujer, y esa idea la abrumó. “Nunca
la encontraré”, pensó, “esta vez sí que es el fin”.
Caminó cabizbaja durante más de tres horas
sin saber dónde ir, con los ojos rasgados y con su piel blanquecina y arrugada
estremeciéndose por la fuerza de un sol radiante de diciembre. El temporal de
frío y nieve que había azotado los Estados Unidos en las últimas semanas había
desaparecido, pero las calles aún continuaban cubiertas de una nieve que
desprendía luz e iluminaba con una vitalidad abrumadora los edificios. Cuando se
dispuso a girar la esquina y dirigirse hacia Irving Street, un muchacho que circulaba con su monopatín se golpeó con ella, haciéndola caer al suelo sin saber qué
había ocurrido. El muchacho la miró y fue a ayudarla a incorporarse.
-Lo siento, de verdad- dijo- ¿Está bien?
-No lo sientas, hijo- respondió- Las
cosas pasan por algo, y estoy segura de que tenía que detenerme aquí por un
motivo.
El muchacho la miró incrédulo, sin saber
qué decir, y cuando estuvo a punto de añadir algo, Laura comenzó a reír a
carcajadas.
-¿Seguro que se encuentra bien? No es
para reírse, le he dado muy fuerte.
-Chico, a veces el destino quiere jugar
con nosotros, a veces el destino quiere reírse de nosotros, pero a veces, el
destino nos pone a prueba para que nos demos cuenta de que existe.
-¿Qué?- dijo extrañado- Usted no está bien.
Laura se levantó del suelo de un brinco
y cruzó la calle hacia la tienda de televisores. Lo hizo con tal habilidad que
el muchacho se asustó y salió corriendo, dejando su monopatín donde había caído
debajo de un coche.
Laura se detuvo frente a la proyección
de una docena de pantallas que se mostraban en el escaparate de la tienda, y
todas mostraban la misma imagen: la rueda de prensa de Stella Hyden en la Puerta
del complejo psiquiátrico de Boston.
-Te tengo-dijo.
Fragments d’El día que se perdió la
cordura de Javier Castillo- Editorial Suma- 2017
El
día que se perdió la cordura és una novel.la plena d’intriga i de referències a
grans autors com Garcia Márquez, Paul Auster o George Orwell. Amb una trama
sorprenent i cuidada al detall, va convertir-se en un fenòmen editorial abans
de publicar-se en paper.
Javier
Castillo és un exemple de com un autor del tot desconegut pot esdevenir un èxit
de vendes, traduït a deu idiomes i publicat a més de 63 països.
Estrella
Pisa
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